Papirløse får støtte fra Fagforbundet

Daglig leder ved helsesenteret for papirløse migranter, Solveig Holmedal Ottesen, takket for pengestøtte og er glad for å få anerkjennelse for arbeidet de gjør.

Fagforbundets landsmøte gir helsesenteret for papirløse migranter en økonomisk støtte på 50 000 kroner. Helsesenteret er et samarbeid mellom Kirkens Bymisjon, Oslo og Oslo Røde Kors og gir tilbud om grunnleggende helsetjenester.

15.11.2013 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 15.11.2013

Solveig Holmedal Ottesen, daglig leder, helsesenter for papirløse takket for gaven og anerkjennelsen.

- Nesten like viktig som økonomiske bidrag, er også anerkjennelse av det arbeidet vi gjør, sa Holmedal Ottersen.

Røde Kors Oslo og Kirkens Bymisjon Oslo åpnet helsesenter for de papirløse migrantene i 2009. I dag drives senteret av tre ansatte og ca 120 frivillige helsearbeidere som yter helsehjelpen. De frivillige er blant annet leger, psykologer, sykepleiere, bioingeniører, farmasøyter og fysioterapeuter

- Pasienttallet vårt øker hele tiden, men vi håper at vi en dag kan være overflødige, sa Holmedal Ottesen.

Pasienter fra 85 land

Helsesenterets målsettinger er å yte yte helsehjelp, gi helseinformasjon, bidra til at papirløse migranter får helsehjelp i det ordinære helsevesenet og dokumentere og informere om papirløse migranters situasjon til eksterne. Det er mange som får hjelp gjennom senteret. I dag har senteret 2130 registrerte pasienter fra 85 ulike land, de har gjennomført over 6500 konsultasjoner.

Papirløse migranter er mennesker som oppholder seg i Norge uten lovlig opphold. Norge har ratifisert de fleste internasjonale konvensjoner om mennesk­erettigheter der det slås fast at alle mennesker er like mye verdt og har like rettigheter.

- Å leve uten lovlig opphold byr på store problemer, utfordringer og dilemmaer, i hovedsak for migranten, men også for samfunnet. Når det gjelder papirløse migranter, stilles Norges menneskerettighetspraksis på prøve. Livssituasjonen deres er vanskelig. De fleste lever i skjul og opplever problemer, dilemmaer og ut­fordringer i dagliglivet og i forhold til helse, arbeid og bolig, sa Fagforbundets avtroppende leder Jan Davidsen.

Alvorlige helseproblemer

Papirløse migranter har generelt en dårlig fysisk helse. Helseproblemene kan være alvorlige sykdomstilfeller, kroniske syk­dommer, smittsomme sykdommer og mer hverdagslige problemer som hodepine, magesmerter og stive muskler og ledd.

- Det en psykisk belastning i seg selv å leve i skjul. Det er en stressituasjon og man kan føle at man er i en konstant faresituasjon og at man alltid må være på vakt. Redselen for å bli oppdaget eller registrert gjør at man ikke oppsøker hjelpeapparatet når man trenger hjelp, for eksempel helsehjelp, påpekte Davidsen.