Uakseptabel avgjørelse om G4S

Avgjørelsen fra klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA), hvor nemnda gir G4S medhold i klagen mot UiO, er uakseptabel mener Norsk Folkehjelp og Fagforbundet.

25.10.2013 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 25.10.2013

Universitetet i Oslo (UiO) bestemte seg i vår for å ekskludere G4S fra anbudsrunden for sikkerhetstjenester på grunn av selskapets bidrag til menneskerettighetsbrudd i Israel og de okkuperte områdene. G4S klaget UiOs avgjørelse inn for klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA), med påstanden om at G4S i Norge ikke kan stilles ansvarlige for det søsterselskapet gjør i Israel.

Nemnda gir G4S medhold i klagen mot UiO

Norsk Folkehjelp og Fagforbundet mener tolkningen til KOFA er uakseptabel. UiO må ha rett til å sikre at de ikke støtter menneskerettighetsbrudd gjennom sine innkjøp, og følge egne etiske retningslinjer.

–KOFAs tolkning av regelverket gir ikke rom for å sikre respekt for menneskerettighetene i offentlige innkjøp. Det er uakseptabelt, og går på tvers av prinsipper som det internasjonale samfunnet har blitt enige om, sier generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Liv Tørres.

–I tillegg er dette diskriminerende ovenfor de ansvarlige selskapene som respekterer menneskerettighetene, fortsetter hun, og lover at Norsk Folkehjelp vil forfølge saken videre.

Også Stein Guldbrandsen, arbeidsutvalgsmedlem i Fagforbundet, reagerer på avgjørelsen.

UiO - et eksempel til etterfølgelse

–Med utelukkelsen av G4S fra anbudsrunden på sikkerhetstjenester, viste Universitetet i Oslo at de setter respekt for menneskerettigheter i høysetet. Universitetet i Oslo bør bli løftet fram som et eksempel til etterfølgelse, og ikke bli straffet for å følge sine egne etiske retningslinjer, sier han.

Se vedlagt pressemelding for mer informasjon

UiO har publisert en pressemelding hvor de aksepterer KOFAs avgjørelse, men er uenig i begrunnelsen. Rektor ved UiO, Ole Petter Ottersen, sier: - UiO ønsker at våre leverandører opptrer i samsvar med universitetets etiske verdier.

- UiO kritiserer at multinasjonale selskaper får operere med rettslig uavhengige søsterselskaper, og mener at multinasjonale selskaper må stå samlet ansvarlig for deres virksomhet, sier Ottersen.