Hvorfor skal en fagforening mene noe om Palestina?

Noen medlemmer i Fagforbundet lurer på hvorfor vi skal mene noe om Palestina. Eller jobbe med dette. Av og til er det også noen som er direkte i mot at vi skal gjøre det. Noen mener det ligger utenfor det fagforeninger skal jobbe med.

04.10.2013 av Lars K. Berge
Sist oppdatert: 04.10.2013

Jeg mener det er viktig at fagbevegelsen jobber med internasjonal solidaritet. Da må vi tørre å mene noe utover oss selv. Her skal jeg forklare hvorfor jeg mener det er riktig av Fagforbundet å støtte palestinernes frihetskamp.

GlobalSolidarity

Internasjonal solidaritet

Å være med i en fagforening er ikke bare en “forsikring av jobben din.” Grunnen til at vi dannet fagforeninger var for å kunne stå sterkere sammen. I stedet for å forsøke å tjene kortsiktig på andre arbeideres bekostning valgte man å stå sammen. Man hadde felles interesser. I det lange løp ville alle tjene på at man sto sammen. Sånn er det fortsatt. Derfor bør alle være med i sin fagforening selv om de som ikke er medlem får samme lønn som de som er organisert. Derfor støtter vi andre forbund når de er i streik, selv om streiken deres kanskje på kort sikt “går ut over oss” i hverdagen. Rasisme splitter folk som egentlig bør stå sammen. Derfor bør vi alle være antirasister – også om det ikke er oss som opplever rasisme på kroppen.

Handel og næringsliv går på tvers av landegrenser. Politiske beslutninger og viktige hendelser i andre land påvirker også oss. Våre valg har betydning for mennesker i andre land. I en slik verden kan ikke solidariteten stoppe ved Norges grenser.

I Norge har vi også vært avhengig av internasjonal solidaritet. Da vi fikk vår frihet i 1905 ga den svenske arbeiderbevegelsen et viktig bidrag gjennom å stå på vår side. Dette til tross for at mange av dem egentlig ønsket å beholde unionen. Solidariteten de svenske arbeiderne viste var med på å hindre krig mot Norge. Også i fremtiden kan vi ha bruk for andres solidaritet. Vi er et lite land. Derfor er vi avhengig av andre. Som et lite land er vi også avhengig av at mektige land aksepterer internasjonal rett. Folkeretten skal sikre at ikke de mektige kan ta seg til rette. Derfor har vi også en egeninteresse av å si fra når Israel okkuperer palestinerne og bryter folkeretten.

LO har helt siden starten vært opptatt med solidaritet. Vi kjempet mot Apartheid i Sør-Afrika. Tillitsvalgte har reist på brigader til Nicaragua og El Salvador. Hvert år støtter vi Norsk Folkehjelps arbeid under 1. mai-aksjonen. De jobber blant annet i Laos, Equador, Sør-Sudan og Angola.

palestine worker solidarity

Hvorfor akkurat Palestina?

Norsk fagbevegelse har lang tradisjon for solidaritet med palestinerne. I snart 20 år har LO hatt et formelt samarbeid med “palestinsk LO” PGFTU. Da arbeidet startet i 1995 hadde flere forbund og fagforeninger allerede jobbet med palestinske organisasjoner i mange år. LO samarbeider med fagforeninger i mange land, men når man samarbeider med en fagorganisasjon i et okkupert land blir det noe annet. Okkupasjonen er de palestinske fagforeningenes viktigste hinder. Det må vi mene noe om.

Selskaper hvor LO har medlemmer er aktive i Israel og Palestina. Det er ikke mulig å operere der uten å ha noe med okkupasjonen å gjøre. Et eksempel er G4S. De lever “sikkerhetstjenester” i israelske fengsler. Her sitter palestinere som politiske fanger uten lov og dom. Tortur er vanlig. LO-forbundet Industri Energi tok konsekvensen av dette.

I norske butikker hvor våre medlemmer jobber selges israelske produkter som lages på okkupert jord, som for eksempel Keter og SodaStream. Norkproduserte våpen brukes til å bombe palestinske flyktningleirer. Det er ikke et alternativ å være “nøytrale.”

“Hvis du tror du vil stå,
om de andre blir felt,
bør du frykte for stormer hver høst.
Står vi sammen og vokser,
vil stormene kun
gi kronene sterkere røst.”

Fra “Syng høyt kamerater”

snekker gaza
Palestinsk snekkerverksted

taybe checkpoint tulkarm workers
Palestinske arbeidere venter på å slippe gjennom et israelsk checkpoint på vei til jobb.