SodaStream bagatelliserer folkerettsbrudd

SodaStream har sin hovedproduksjon på okkupert jord. Selskapet har reagert på Dagens Næringlivs oppslag 10.august som belyste hvordan de tjener på å ha etablert seg i den israelske bosetningen Mishor Adumin.

29.08.2013 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 29.08.2013

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp skriver i et leserinnlegg i DN i dag at Hege B. Berthelsen, country manager i SodaStream Norway, bagatelliserer folkerettsbrudd i DN 27. august hvor hun legger fram en rekke presiseringer til avises oppslag.

Berthelsen viser til en revisjon som hun påstår bekrefter at SodaStream i det nordiske markedet ikke selger varer fra fabrikken i Mishor Adumim. Vi har uten hell bedt Sodastream om å få se revisjonen.

Hvorvidt brusmaskinene som selges i Norge er produsert i Kina, Alon Tavor eller Ashkelon, er uansett underordnet så lenge SodaStream har sitt hovedproduksjonslokale i en bosetting på okkupert område.

Et samlet internasjonalt samfunn, inkludert USA, EU og Norge, fordømmer bosettingene som folkerettsstridige og en alvorlig trussel for fred. SodaStream gir direkte økonomisk støtte til bosettinger i form av kommuneskatt. Når SodaStream velger å etablere seg i en bosetting, velger de å bidra til Israels folkerettsbrudd.

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp vil fortsette å oppfordre norske selskaper,  importører og forbrukere å boikotte SodaStreams produkter inntil selskapet avslutter produksjon i israelske bosettinger og industrisoner i de okkuperte palestinske områdene.