Sodastream - tjuvgods under juletreet!

Så lenge SodaStream produseres på stjålne ressurser og forlenger okkupasjonen, vil vi ikke kjøpe selskapets kullsyremaskin.

17.12.2012 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 17.12.2012

Dette skriver Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom m.fl. i dagens kronikk i Dagsavisen. Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom, sammen med Fagforbundet Ungdom, Sosialistisk Ungdom, Rød Ungdom, Palestinakomiteen, Fellesutvalget for Palestina, Changemaker, Palestinaleir og NTL Ungdom, har startet en storstilt forbrukerboikott av SodaStream.

"Det er desember, julegatene er tent og gavehandelen er godt i gang. Vi frydes over butikkvinduenes glitrende vareutvalg. En av de mer populære gavene i år er SodaStream kullsyremaskin. Varens progressive miljøprofil fokuserer på dens evne til å «sette boblene fri» i saft og vann og dens superbe evne til slik å «redde verden» fra et stadig mer presserende brusflaskeproblem. SodaClub, selskapet som produserer SodaStream-maskinene, har kontorer og fabrikk i en israelsk bosetting på den okkuperte palestinske Vestbredden. Salg av de frie boblene er slik med på å forlenge en stadig mer sementert okkupasjon av Palestina, dog dette forunderlig nok ikke vektlegges i selskapets profileringskampanjer på nett (www.sodastream.no).

SodaClub har produksjonslokaler i Mishor Adumim, et industrianlegg tilhørende den israelske bosettingen Ma’ale Adumim. Ma’ale Adumim ligger utenfor Jerusalem og er bygget på land tilhørende fem palestinske landsbyer. En bosetting er et boligområde bygget på okkupert land som er eksklusivt for israelere, og med sine over 35.000 innbyggere er Ma’ale Adumim en av de største på den palestinske Vestbredden. I tillegg til fabrikkanlegget har bosettingen et titalls skoler og barnehager, samt en kunstig innsjø. Den er tilknyttet motorvei til Jerusalem og Tel Aviv.

Ma’ale Adumim vil nyte godt av en eventuell realisering av Israels planer om å bygge 3.000 nye boliger på det okkuperte Vestbredden. De nye boligene er planlagt i området mellom Øst-Jerusalem og Ma’ale Adumim. Byggingen vil føre til at palestinerne blir fullstendige avskåret fra sin hovedstad, Jerusalem, og til at Ma’ale Adumim knyttes direkte til byen. I praksis vil det dele Vestbredden i to og knuse ethvert håp om en ny fredsavtale mellom Israel og Palestina.

Som alle de andre israelske bosettingene er Ma’ale Adumim ulovlig i henhold til internasjonal lov. Gjentatte FN-resolusjoner krever en tilbaketrekking av alle bosettingene fra palestinsk grunn, uten at det har ført fram. Til sammen bor det en halv million israelske statsborgere i mer enn 130 bosettinger spredt utover Vestbredden. Menneskene som bor i bosettingene er bevæpnet - en rett de har, ifølge israelsk lov, for å beskytte seg mot sine «verter», palestinerne.

Det er ingen hemmelighet at bosettingenes industri- og jordbruksproduksjon bidrar til å sikre deres overlevelse og utbredelse. Det er heller ikke kontroversielt å hevde at vann- og jordressurser benyttet i produksjonen trekkes ut fra omkringliggende områder. Og ikke er det vanskelig å se at disse omkringliggende områdene er palestinske byer og tettsteder, sterkt preget av vannmangel, fattigdom og arbeidsløshet. Mens israelske statsborgere i Ma’ale Adumim kan drive et industriområde og nyte utsikt over en kunstig innsjø, finnes det palestinere på Vestbredden som har vann til mat og vask bare noen få ganger i uken.

Den israelske staten jobber aktivt for å gjøre det attraktivt for israelske statsborgere og industri å etablere seg i det okkuperte Palestina. Bedrifter som SodaStream får skattelette for å legge produksjonen sin til de israelske bosettingene, noe som gir bedriftene særlig gunstige økonomiske rammer. Dette fører også til konkurransefortrinn for bedrifter og produksjon i de ulovlige bosettingene, som igjen fører til utkonkurrering av pale­stinske varer på palestinske markeder. Dette skaper også et gunstig grunnlag for eksportnæring. Varer som SodaStream loses av sted til Norge, Italia, Sverige og andre europeiske land på søken etter nye markeder og større profitt. Ofte merkes slike eksportvarer med «Made in Israel». Dette gjør det vanskelig for oss forbrukere å se om en vare er et bosettingsprodukt. Merkingen bidrar også til å forsterke inntrykket av at bosettingene er en integrert del av Israel. En slik bevisst feilmerking er i strid med markedsføringsloven her i Norge, og fratar oss som forbrukere muligheten til å handle etisk.

Grunnet den prekære situasjonen til menneskene i Palestina, samt det stadig hardere grepet Israel har om Palestina, har Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom, sammen med Fagforbundet Ungdom, Sosialistisk Ungdom, Rød Ungdom, Palestinakomiteen, Fellesutvalget for Palestina, Changemaker, Palestinaleir og NTL Ungdom, initiert en kampanje som oppfordrer til en storstilt forbrukerboikott av SodaStream.

Boikott av SodaStream vil sende et tydelig signal til israelske myndigheter og israelske bosettere om at vi ikke anerkjenner produksjon av varer i ulovlige bosettinger, at vi krever en tilbaketrekking og stopp i utbyggelsen av slike bosettinger, at vi krever en slutt på bosettingenes ressurstyveri og opphør av okkupasjonen. Så lenge SodaStream produseres på stjålne ressurser og forlenger okkupasjonen, vil vi ikke kjøpe SodaStream.

I Palestina, på Vestbredden, ligger byen Betlehem. Vi synger om et barn som ble født her for to tusen år siden, men også i år vil et barn bli født i Betlehem. Til forskjell fra barnet som ble født under en stjerne, omringet av engler og en stall, vil årets desember-barn bli født under okkupasjon, omringet av soldater og betong. Årets Betlehemsbarn må vente seg en oppvekst preget av vold, frihetsberøvelse, ødeleggelse av eiendom og fysisk innesperring grunnet den ugjennomtrengelige muren. På samme tid, her hjemme, finner vi i stadig økende grad SodaStream hos alle de store jern- og hvitevarekjedene. En innbydende innpakning og et forlokkende budskap om miljøvennlighet gjør maskinen svært populær.

Organisasjonene som har sluttet seg til kampanjen for å boikotte SodaStream ønsker seg ikke SodaStream til jul. Miljøvennlighet til tross - tjuvgods under treet setter en bitter smak på helligdagene. Frie bobler rettferdiggjør ikke den enorme ufrihet de skaper gjennom å være del av den israelske okkupasjonen. Så lenge de frie bobler okkuperer, oppfordrer vi til boikott av SodaStream.

Tjuvgods under treet setter en bitter smak på helligdagene!"