Krever at Norge stanser militært samarbeid med Israel

Norsk Folkehjelp og Fagforbundet la fram rapporten ”Norsk våpenhandel og militært samarbeid med Israel” i går.

03.11.2012 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 03.11.2012

Kritisk søkelys på norske bånd til okkupasjonen

Rapporten, som er ført i pennen av Alexander Harang, retter et kritisk søkelys på norsk våpenpolitikk og militært samarbeid med Israel og hvordan dette støtter opp om israelsk militærregime og okkupasjonen av Palestina.

Til tross for at Norge har et klart forbud om eksport av våpen til Israel, så har regjeringen så langt godkjent import av israelsk våpenmateriell for 64 millioner kroner.

Rapporten dokumenterer også at våpen produsert i norskeide fabrikker i utlandet og våpensystemer med norskproduserte deler brukes i stort omfang av Israel i krigføring mot Palestina.

Er import bedre enn eksport?

Israel er verdens fjerde største våpeneksportør og har også en enorm sikkerhetshetsindustri. Eksporten er direkte finansiør av det israelske militæret.  Fagforbundet og Norsk Folkehjelp er klare i sitt krav til regjeringen: Norge har en moralsk plikt til å stanse samhandel med Israels militære og landets våpen- og sikkerhetshetsindustri.  Israelsk våpen- og sikkerhetsindustri er sterkt knyttet til landets okkupasjon av Palestina, og er en forutsetning for at den kan fortsette.

Norge kan ikke fortsette med samhandel og samarbeid med Israel slik at Israel blir en mer effektiv okkupant, påpekte Stein Guldbrandsen i Arbeidsutvalget i Fagforbundet.

Statssekretær Gry Larsen meddelte at Norge ikke kan ta ansvar for at norske våpenkomponenter havner i Israel, og at et norsk importforbud fra Israel er uaktuell politikk.

Derimot er regjeringen opptatt av å få til et internasjonalt samarbeid for å få innført sluttbrukererklæringer på eksport slik at forsvarsmateriell ikke skal kunne bli solgt videre til Israel, og at dette skal bli en norm i NATO.  Regjeringen vil derimot ikke påta seg å være foregangsland.

Sikkerhetsforskning - sikkerhet for hvem?

Norge deltar i EUs Security Reasearch program hvor Israel er største deltaker utenfor unionen.  Av de 43 programmene som Norge deltar i, er 11 med israelsk deltakelse.

Dette innebærer at Norge kan finansierer sikkerhetsforskning som kommer Israels våpenindustri til gode.

Debatten vil fortsette

Norsk Folkehjelp og Fagforbundet vil fortsette å spre kunnskap om norske bånd til okkupasjonen og holde debatten varm om Norge direkte eller indirekte skal støtte okkupasjon. Vi gir oss ikke før Norge får en samstemt politikk , avsluttet en kampklar generalsekretær i Norsk Folkehjelp Liv Tørres.

Les hele rapporten her