Situasjonen kraftig forverret for palestinske flyktninger

De palestinske flyktningleirene i Libanon er verkende sår for hele den siviliserte verden, konstaterer Stein Guldbrandsen, medlem i Fagforbundets Arbeidsutvalg og styremedlem i Norsk Folkehjelp.

16.10.2012 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 17.10.2012

Han har nettopp kommet hjem fra Libanon sammen med fem i Fagforbundets ambassadørkorps for Palestina, forbundsstyremedlem Kristine Bjella Stavn, nestleder i Informasjonsavdelingen, Kari-Sofie Jenssen, og prosjektleder Ingunn Eriksen. De har besøkt fem av leirene og vært vitne til at flyktningene behandles som en kronisk plage av staten Libanon.

Har ingen rettigheter

Palestinerne har vært i en permanent flyktningsituasjon i 64 år. Nå flykter rundt 250 000 av dem fra borgerkrigen i Syria, til nedverdigende forhold i allerede overfylte leirer i Libanon.

De to landene behandler de palestinske flyktningene svært forskjellig til tross for at ingen av dem har ratifisert FNs flyktningkonvensjon av 1951. Palestinske flyktninger mangler rettigheter i det libanesiske samfunnet, mens i Syria er de 500 000 palestinske flyktningene integrert i samfunnet og arbeidslivet. Der har flyktningene de samme rettigheter og plikter som syriske borgere.

Et annet stort problem er at palestinere ikke omfattes av FNs Høykommisjonær for flyktninger (UNHCR), men 1948- og 1967-flyktninger går inn under UNRWA, FNs hjelpeorganisasjon for palestinske flyktninger. Største forskjellen på UNHCR og UNRWA, er at UNRWA baserer seg på frivillige økonomiske bidrag fra FN-landene, og er kronisk underbudsjettert.

Prisgitt frivillige bidrag

Guldbrandsen og Bjella Stavn er opprørte over at de palestinske og syrisk-palestinske flyktningene i Libanon er prisgitt det underfinansierte UNRWA og libanesisk uvilje til å gi dem rett til arbeid og inntekt. Libanon tar ikke ansvar for å ta i mot de nye flyktningene, og nøden er nå prekær for alle som bor i flyktningleirene.

Bevilger 200 000 kroner

For å avhjelpe situasjonen har Fagforbundet bevilget 200 000 kroner til Norsk Folkehjelp. Norsk Folkehjelp skal, med sveitisk støtte, sette i gang et nødhjelpsprosjekt for syrisk-palestinske flyktninger. Det vil forhåpentlig også minske belastningen for resten av befolkningen i leirene.

Stein Guldbrandsen vil, sammen med Norsk Folkehjelp, be utenriksminister Espen Barth Eide redegjøre for Utenriksdepartementets vurderinger og prioriteringer i situasjonen som har oppstått ved den syriske borgerkrigen. Guldbrandsen mener Norge må legge press på andre FN-land slik at statusen til UNRWA blir oppgradert, og at finansieringen går fra å være basert på frivillige bidrag til faste overføringer.

Oppfordrer alle til å bidra

Bjella Stavn på sin side oppfordrer alle fylkene til å ta godt i mot Palestina-ambassadørene. De har viktige historier å fortelle. Det er fylkesledernes ansvar at ambassadørene gis anledning til å nå ut til tillitsvalgte og medlemmer.

Bjella Stavn innrømmer at Fagforbundets samarbeidsprosjekt har vært litt fjernt for henne i en travel hverdag.

– Nå har jeg sett urettferdigheten og nøden i hvitøye, og kan ikke lenger tenke at dette er andres ansvar. Vi i forbundet må alle gjøre det vi kan for at palestinske flyktninger en dag skal kunne forlate leirene, og for at de skal ha et hjem og fritt land å returnere til.

Vil du vite mer om prosjektene Fagforbundet støtter i Libanon og om flyktningene, så følg med på nettet i ukene som kommer.

Du kan også følge bloggene til ambassadørene, Stein Asthøy, Charlotte Jonskås, Ole Ingvald Hansen, Ralf Einar Johannessen og Roy Gyberg på Fagforbundets solidaritetsside.

Meld deg på gratis sms-tjeneste for siste nyheter om Palestina-samarbeidet vårt med Norsk Folkehjelp.