Norsk støtte til okkupasjon

okkupert palestine israel Liv Tørres

okkupert palestine israel Liv Tørres (Foto: Titti Brun)

Store norske banker investerer i selskaper med virksomhet i de okkuperte palestinske områdene. Penger nordmenn som sparer i fond medvirker dermed til brudd på folkeretten og menneskerettighetene.

09.05.2012 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 11.05.2012

Norsk Folkehjelp og Fagforbundet  lanserte i dagrapporten «Farlige forbindelser: norske bånd til denisraelske okkupasjonen». Rapporten viser at norskemyndigheter og selskaper er involvert i virksomhet som bidrar tilIsraels okkupasjon av de palestinske områdene.

– Private fondskunders penger investeres i selskapsom er ansvarlige for medvirkning til alvorlige brudd påfolkeretten og menneskerettighetene i de okkuperte palestinskeområdene. Dette står i skarp kontrast til norskemyndigheters holdning om at en fortsatt utvidelse av bosettingenepå Vestbredden undergraver det internasjonale samfunnsbestrebelser for å få gjenopptatt fredsforhandlingene,sier generalsekretær Liv Tørres i Norsk Folkehjelp.Hun mener denne type dokumentasjon er viktig og nødvendigfor å få til politisk endring.

Statens Pensjonsfond Utland

Rapporten viser hvordan grupper i Norge direkte støtterokkupasjonen gjennom pengeoverføringer til Israels ulovligebosettinger på den okkuperte Vestbredden.

Statens Pensjonsfond Utland har investeringer i 51internasjonale og israelske selskap som har virksomhet som bidrartil å støtte okkupasjonen. Av disse er 12 selskapinvolvert i svært alvorlige normbrudd. 12 av 13 banker ogfondsforvaltere rapporten har undersøkt, har investeringer ide samme selskapene.

– Etikkrådet må anbefale uttrekk fra disseselskapene og norske banker og fondsforvaltere må vise at demener alvor når de snakker om viktigheten av samfunnsansvarog ansvarlige investeringer, og sette disse selskapene påsine eksklusjonslister. Okkupasjonen er en verkebyll, og detstørste hinderet for fred i regionen, sier forbundsleder JanDavidsen i Fagforbundet.

Last ned rapporten her

Rapporten kritiserer selskapene forå:

• Levere spesialtilpasset system for biometrisk personkontrolltil kontrollpostene på Vestbredden (Hewlett Packard)
  • Utnytte ikke fornybare naturressurser (Heidelberg Cement ogCemex)
  • Levere virtuelle gjerder til israleske bosettinger. Systemetbrukes også i muren på Vestbredden og rundt Gaza.(Motorola Solutions)
  • Bygge og drifte bybanen som integrerer de ulovligebosettningene i Øst-Jerusalem med resten av byen.(Alstom og Veolia)
  • Levere teknisk utstyr til militære kontrollposterpå den okkuperte Vestbredden, og sikkerhetssystemer tilisraelske fengsler som bryter folkerretten og begår overgrepmot palestinske fanger. (G4S)
  • Bygge og drive elektrisitetsforsyning til bosettingen påVestbredden (Israel Electric Corporation)
  • Levere bulldosere som brukes til å rasere palestinskehjem (Caterpillar)

Karmel-instituttet betaler brakker

Det norske Karmel-instituttet får skarp kritikk forå samle inn midler som går direkte til utvidelseav de ulovlige bosettingene på okkupert område. 23brakker og tre lesesaler i den ulovlige bosettingen Alonei Shilo erbetalt med norske penger. Norsk Folkehjelp og Fagforbundetanbefaler norske myndigheter å sørge for atorganisasjoner som støtter bosettinger finansielt fjernesfra lista over organisasjoner som er omfattet avskattefradragsordningen for frivillige organisasjoner.

Lyspunkt

Fram til mars 2012 solgte VITA-kjeden kosmetikkprodukterfra den okkuperte Vestbredden. Det har de nå sluttetmed. BAMA og Coop har fått skriftlige avtaler med sineleverandører i Israel og har sluttet å importeregrønnsaker fra bosettingene.

– Tre selskaper har nå sluttet å selge varerfra de okkuperte områdene; VITA-kjeden, Coop og BAMA. Det erveldig positivt og viser at arbeidet nytter. Det neste vilvære at de slutter å handle med selskaper som ertilstede i bosettingene. Det har Coop England gjort, påpekerLiv Tørres.