Gaza – et tilbakeblikk på 2011

En fornøgd leiar etter to flotte dagar i Balestrand.

En fornøgd leiar etter to flotte dagar i Balestrand. (Foto: Ingunn Eriksen)

Kjetil Østnor er bloggeren i Norsk Folkehjelp som bringer Gaza nærmere bevisstheten vår. I februar i fjor begynte han i stillingen som Folkehjelpas stedlige representant i Palestina, og har nå kommet for å besøke Fagforbundet for første gang for å gi oss en oppdatering på året som har gått. Hans første budskap til forbundet er at palestinerne og de lokalt ansatte i Norsk Folkehjelp setter stor pris på det internasjonale og norske arbeidet. Det gir en opplevelse av å ikke være glemt og ikke være alene kampen mot okkupasjonen og retten til et fritt Palestina.

17.01.2012 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 17.01.2012

Søknad om FN medlemskap

FN-sporet er det desidert viktigste som har skjedd i 2011. Strategien er å internasjonalisere konflikten for å få til en fortgang i prosessen med et fritt, selvstendig Palestina. I utgangspunktet var det en følelse i Gaza av å være ekskludert fra denne prosessen ettersom initiativet kom fra Abbas, Fatah, selvstyremyndighetene og PLO. I dag er det lettere å se at folk i Gaza støtter FN-sporet. Talen til Abbas i FNs generalforsamling ble godt mottatt, og Abbas popularitet steg.

De varslete økonomiske sanksjonene fra Israel lot ikke vente på seg. Okkupanten stoppet avtaleforpliktet refusjon av moms og tollavgifter til de palestinske selvstyremyndighetene. Dette utgjør 100 millioner dollar pr. måned, og er hovedinntekten til de palestinske selvstyremyndighetene. Tilbakeholdelsen har store humanitære konsekvenser.

UNESCO-medlemskapet blir sett på som en seier til tross for at Israel reaksjon med å holde tilbake ca 460 millioner kroner i skatter som de i henhold til Oslo avtalen samler inn på vegne av de palestinske selvstyremyndighetene, rammet hardt. Skattepengene ble holdt tilbake i 1,5 måned. Selvstyremyndighetene har ikke hatt penger til å betale lønninger til de ca 65 000 offentlige ansatte i Gaza. Dette rammer ikke bare den enkelte ansatte, men 65 000 familier. Den økonomiske krisen er synlig i Gazas gater. I butikkene handler flere og flere på krita, gatene er tomme, folk holder seg mer hjemme for å spare.

Som en umiddelbar straffereaksjon ble all internettforbindelse kuttet i Gaza dagen etter Palestina fikk UNESCO-medlemskap.

Søknaden til FN førte også til økte israelske bosettinger. 3500 bosettingsenheter var under bygging i 2011, en økning på 20 %. Hamas vil ha bosettingsstopp før forhandlinger med Israel. President Abbas har også vært klar på at nye fredsforhandlinger ikke skal tas opp før det er stopp i bygging i bosettinger.

Israel stoppet sin årlige overføring på over 11 millioner kroner til UNESCO. I tillegg vil ikke Israel tillate UNESCO delegasjoner inn i landet.

UNESCO-medlemskapet gjør at palestinerne nå kan søke om å få historiske steder som for eksempel Betlehem, lagt til på FN-organisasjonens verdensarvliste.

Splittelsen mellom Hamas og Fatah

Hamas og Fatah inngikk samlingsavtalen i mai. Avtalen innebærer at det skal holdes valg innen mai 2012. Foreløpig har det ikke blitt satt inn forberedelser til valg, slik at det er liten grunn til å være optimistiske i forhold til at tidsfristen skal bli overholdt.

Splittelsen har ført til at sivilsamfunnet i Gaza har blitt innsnevret. Både kontorer og bankkonti har blitt stengt på Vestbredden og i Gaza. Nå er det opp til partene å tilrettelegge for fri presse og fri organisasjonsrett for å få til et reelt demokratisk valg.

Samtalene mellom Hamas og Fatah har ført til avtale om utveksling av fanger. Medlemmer av Hamas som er satt i fengsler på Vestbredden, og medlemmer av Fatah som sitter fengslet i Gaza blir nå frigitt.

Åpningen av grenseovergangen ved Rafah

I slutten av mai ble grenseovergangen mellom Gaza og Egypt åpnet. Dette skapte stor glede og optimisme. Gleden ble kortvarig. Grenseovergangen har vært stengt en rekke ganger. Det er maks 300-400 personer per dag som får krysse over til Egypt, og det er ikke snakk om la varetransporten som går gjennom tunnelene passere gjennom Rafah. Egypts begrunnelse er at grenseovergangen er ikke bygget for varetransport, kun for personer. Det innebærer at varer som bensin og gass fremdeles transporteres under jorda.

Det er mye barnearbeid i tunneldriften, det skjer et titalls dødsfall og det er stygge eksempler på at Egypt har fylt tunneler med kloakk. Til tross for dette synes tunnelen å være de facto akseptert av egyptiske myndigheter.

Blokaden

Utenriksminister Jonas Gahr Støre uttalte i sommer til NTB at varetilgangen i Gaza hadde økt, og blokaden var derfor ikke lenger folkerettstridig, selv om den er uakseptabel.

Uttalelsen vekket oppsikt. 80 prosent av befolkningen er avhengig av hjelp fra FN og dusinvis av internasjonale hjelpeprogrammer. Tolkning av folkerett er ikke kun juss, men i høyeste grad politikk.

Det som er positivt, er at Israel har lettet på forbudet mot armeringsjern og andre bygningsvarer slik at FN-bygningene skal nå kunne bli restaurert.

Prosjektene

Prosjektene våre i Gaza har alle gått bra. 160 kvinner har fått inntekt gjennom jobbskapnings-prosjektet, og ungdomsprosjektet er også i full aktivitet.