La frihetsflåten seile i fred!

Fra Gaza.

Fra Gaza. (Foto: Ingunn Eriksen)

200- 300 mennesker samlet seg i går utenfor Stortinget i støtte for Freedom Flotilla II. Stein Guldbrandsen (Arbeidsutvalget) var klar i sin oppfordring til Regjeringen om å legge press på Israel for å få slutt på både okkupasjon og blokade, og la frihetsflåten få seile i fred.

01.07.2011 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 04.07.2011

For et drøyt år siden, 31. mai 2010, ble seks skip med nær 700 passasjerer og 15 000 tonn last, angrepet av israelske styrker i internasjonalt farvann. Skipene var på vei til Gaza med materialer, ferdighus, legemidler og skolemateriell. Sivilbefolkningen i Gaza hadde da levd under israelsk blokade mer eller mindre sammenhengende fra 2005. Skipene kom ikke fram til bestemmelsesstedet, men ga et enormt internasjonalt press på israelske myndigheter og fikk internasjonal oppmerksomhet om maktovergrepene som foregår på Gazastripen.

Blokaden er erklært folkerettstridig av FNs Menneskerettighetsråd, Amnesty International, Internasjonale Røde Kors, og Human Rights Watch. Blokaden utgjør en kollektiv avstraffelse av befolkningen i Gaza.

Guldbrandsen minnet om at vi har i årevis hørt om ulike fredsprosesser, diplomatiske og politiske initiativ til fredsprosesser. - Dette har ikke rokket okkupasjonsmakta Israel. Okkupasjonen av Palestina står ved lag og Israels blokade av Gaza står ved lag. Den palestinske hverdagen preges av murer, piggtråd og hundrevis av kontrollposter på Vestbredden, og i Gaza en blokade som stopper varer til en hardt prøvet befolkning.

I fjor høst besøkte Guldbrandsen Gaza i forbindelse med samarbeidsprosjektet Fagforbundet har med Norsk Folkehjelp. Det han så var et ødelagt land, et land hvor okkupasjonsmakten konsekvent nekter befolkningen nødvendige materialer til gjenoppbygging av hus og til reparasjon av kloakkrenseanlegg. Han så et land hvor okkupasjonsmakten saboterer alle forsøk på å få i gang næringsvirksomhet.

- I realiteten er Gaza et fengsel hvor 80 prosent er avhengig av internasjonal bistand for å overleve fordi okkupasjonsmaktas blokade hindrer gjenoppbygging. Støtte til frihetsflåten er et uttrykk for at Fagforbundet ikke aksepterer en okkupasjonsmakt som bryter internasjonal rett, sa Stein Guldbrandsen. Det er hans håp at gjennom frihetsflåten skal presset på Israel bli holdt oppe og minne verden på den uakseptable situasjonen for en hardt prøvet befolkning. Gjennom frihetsflåten viser nordmenn folk i Gaza at de ikke står alene.

Guldbrandsen påpekte at selv om grensen ved Rafah nå delvis er åpnet for personer er det liten mulighet til å ta inn varer for å dekke behovet. Israelske myndigheter har nå bestemt seg for å slippe litt opp på boikotten i forhold til materialer til bygging av hus og skoler. - Dette er et resultat av det presset som legges på israelske myndigheter gjennom nettopp frihetsflåtene fra en rekke land i verden. Det understreker viktigheten av å gjenta og gjenta kravet om at blokaden av Gaza må heves, avsluttet Stein Guldbrandsen.

I Klassekampen i dag uttaler Utenriksdepartementet (UD) seg kritisk til blokaden, men sier at etter UDs oppfatning er blokaden ikke lenger folkerettsstridig fordi det ikke er en humanitær krise i Gaza. Påstanden fra UD blir grundig tilbakevist fra juridisk hold og finner heller ingen støtte i uttalelser fra FNs Menneskerettighetsråd, Amnesty International, Internasjonale Røde Kors, og Human Rights Watch.

I en pressemelding i dag reagerer Norsk Folkehjelp kraftig på UDs utspill om Gaza blokade.

– UDs nye fortolkning av Israels blokade av Gaza er svært overraskende. Selv om vi ikke ser en akutt nød-katastrofe, er det etter 10 år med gradvis avstenging og blokade store humanitære problemer i Gaza, sier konstituert generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Orrvar Dalby.

Norsk Folkehjelp skriver i pressemeldingen at blokaden er en utmattelseskatastrofe som gradvis ødelegger samfunnslivet og økonomien. At et flertall av befolkningen i Gaza må motta humanitær hjelp, skyldes blokaden. Folk i Gaza er utsatt for en verdighetskrise fordi det internasjonale samfunnet sier de er mot blokaden, men ikke gjør noe effektivt med det. Israel sier åpent at blokaden er et politisk virkemiddel. Dette er brudd på folkeretten (kollektiv avstraffelse). For palestinerne i Gaza er dette nedverdigende.

- Blokaden og de humanitære problemene er politisk skapt, og det er politisk press for å endre på dette som må til. For å redde samfunnet i Gaza og verdigheten til halvannen million mennesker som holdes som gisler i et storpolitisk spill, er det nå større behov for politisk press enn “finjuss.” Behovet for å bryte den politiske stillstanden rundt blokaden er akutt, sier Orrvar Dalby.

Stein Guldbrandsen fastholder at kollektive avstraffelser av sivilbefolkninger er folkerettsstridig, og at Palestina har en suveren rett til kontakt med omverdenen.