Jævelskapen skal bort!

(Foto: Ingunn Eriksen)

Fagforbundet inngikk avtale med Norsk Folkehjelp i 2009 om å støtte rydding av klasebomber i Sekong-provinsen. Det bevilges penger hvert år fram til neste landsmøte. I år gir Fagforbundet 400 000 kroner for å betale lønna til de laotiske eksplosivrydderne.

16.06.2011 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 16.06.2011

Stein Guldbrandsen (Arbeidsutvalget) og Trond Helland (Forbundsstyret) har kommet hjem fra prosjektreise i Laos. Turen ble arrangert i forbindelse med at Norsk Folkehjelp har fått NRKs TV-aksjon i år i kampen mot miner og andre eksplosiver. Stein og Trond har med egne øyne sett situasjonen i landet, og er samstemte i sitt budskap til medlemmer og tillitsvalgte i Fagforbundet: - Jævelskapen må og skal bort!

Kunnskapen om at USA slapp ned ufattelige 2,5 millioner tonn bomber over nøytrale Laos under Vietnamkrigen (1965-1973) gjør sterkt inntrykk på delegasjonen fra Fagforbundet. 2,5 millioner tonn bomber vil si over 260 millioner klasebomber. I gjennomsnitt er det en bombe hvert åttende minutt, 24 timer i døgnet i ni år. 80 millioner av disse detonerte aldri. De fortsetter å drepe over 40 år etter krigen.

- Når tallene blir så store, er det lett å miste perspektivet, sier Trond.

- Laos lider under at store arealer ikke kan brukes til dyrking av mat. Naturressursene kan ikke utnyttes og Laos forblir verdens minst utviklede land. Rundt 300 mennesker blir drept hvert år fordi bomber går av. Det store antallet udetonerte bomber rammer enkeltindivider. Mennesker med samme håp og drømmer om et godt liv som du og jeg. Det forsto jeg da jeg møtte den unge gutten som hadde framtida foran seg. Nå er hendene sprengt bort og synet forsvant i samme slengen. Jeg har sett hvordan et liv blir totalt forandret på grunn av noe som skjedde lenge før han ble født. Vi som tillitsvalgte og medlemmer kan bidra til at færre lider hans skjebne. Prosjektet vi har med Norsk Folkehjelp og den kommende TV-aksjonen vil gjøre at Folkehjelpas innsats for å rydde arealer frie for bomber kan fordobles. Det er viktig at fagforeningene stiller opp med bøssebærere og gir bidrag under TV-aksjonen 23. oktober, sier Trond Helland.

Delegasjonen besøkte de lokalt ansatte i Norsk Folkehjelp, team 1, ute i felten. En bonde hadde funnet bomber på rismarken sin. Nøden gjorde at han hadde sådd i stedet for å vente på ryddepersonellet fra Folkehjelpa. Delegasjonen fikk beskjed om å tråkke varsomt for ikke bare å unngå å tråkke på klasebombene, men hver risplante skulle skånes under opprydningen. Ute på marken jobbet rydderne med detektorer. 27 bomber ble funnet dagen før, og en til mens delegasjonen var til stede. 100 000 bomber blir fjernet hvert år. Det vil det ta rundt 800 år før landet er fritt for klasebombene.

- Vi har blitt fortalt hvordan Folkehjelpa rydder et felt, men det å være tilstede og se hvordan feltet deles opp med tau med en meters mellomrom og se at faktisk hver millimeter blir gjennomsøkt, gjør uslettelig inntrykk, forteller Stein. - Det er en vanvittig, systematisk jobb å rydde opp etter krigens jævelskap. Krigens helvete er at uskyldige liv blir ødelagt mange generasjoner etter at krigen opphørte. Krig er og forblir meningsløst! Hver krone som går til vårt samarbeidsprosjekt med Folkehjelpa vil gjøre at flere får opplæring i å klarere arealer og fjerne klasebombene. Nå gjelder det å få til en vellykket TV-aksjon med fagforeningenes hjelp, oppfordrer Stein Guldbrandsen.

Mer om Laos-prosjektet kommer i Fagbladet i september.