Sporveien satt solidaritetsrekord

Fagforeningsleder Rune Aasen fra Oslo sporveiers arbeiderforening overrasket alle da han slo til med et bud som endte på 46 000 kroner på vegne av Sporveien i Oslo ig fagforeningen. (Foto: Geirmund Jor)

46 000 for et pepperkakehus! Det var rekorden da Sporveien og Oslo Sporveiers arbeiderforening markerte seg på et solidaritetsarrangement for Angola onsdag ettermiddag.

17.12.2010 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 17.12.2010

Rune Aasen fra OSA deltok på et arrangement som markerte at Fagforbundets barneby i Huambo i Angola nå er ferdig bygget og i drift. Til arrangementet var det laget en komplett pepperkakemodell av hvert enkelt hus.

Da auksjonarius kom til modellen av skolen og en pepperkaketrikk fikk auksjonen sitt absolutte høydepunkt. Aasen hadde alliert seg med de ulike virksomhetene i Sporveien og kunne gi bud på det som må være tidenes dyreste pepperkakehus. Han ga seg ikke før fagforeningen og sporveien hadde budt 46 000. Dermed bidro sporveien og fagforeningen med halvparten alle pengene som kom inn.

-- Det er moro når vi greier å markere oss på en så positiv måte og at både virksomheter og ansatte i sporveien kan vise at solidaritet er mer enn bare ord. Vi kan handle når det er nødvendig, sa Rune Aasen da har forklarte en imponert forsamling hvordan det hadde seg at han og sporveien slo til med det rekordhøye budet.

Det er fagforbundets medlemmer som har tatt på seg å bygge og drive en SOS-barneby i Huambo, som ligger i hjertet av Angola. Her er det bygget til sammen tolv hus med plass til 120 barn, det er bygget ny skole med plass til 600 elever, som sporveiens ansatte her i Oslo har tatt på seg er særlig ansvar for å drive, og det er lagt opp et eget program som skal fange opp særlig sårbare familier på utsiden av selve barnebyen. Til sammen er det samlet inn omtrent 20 millioner kroner til prosjektet.

Det arbeides med å stille ut det dyrebare huset i en monter på Tøyen T-banestasjon, sammen med litt informasjon om prosjektet. Det står igjen å si at initiativet til hele barnebyprosjektet, det kom fra de ansatte i Sporveien i Oslo