Over 200 000 kroner til Barnebyen!

Åpningen av Fagforbundets SOS barneby i Angola

Åpningen av Fagforbundets SOS barneby i Angola (Foto: Per Flakstad)

I september i år åpnet Fagforbundets SOS-Barneby i Huambo. I dag var Fagforbundets landsstyre, ansatte og gjester samlet for å feire den samme begivenheten i Keysersgate 15. Givergleden var enorm. For anledningen var det bygget en pepperkakebarneby og hvert av de 16 delprosjektene ble auksjonert bort. Tusenlappene satt løst, og hele 93.000 kroner kom inn. Det var også laget 100 gavebøker til kronerullingen som ble solgt til 1000 kroner per stykk. Disse ble utsolgt på et blunk og mange vil få ettersendt bøkene. I alt ble det samlet inn over 200.000 kroner til Barnebyen.

15.12.2010 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 17.12.2010

På talerstolen var Jan Davidsen, tydelig stolt over tillitsvalgte og medlemmer som ikke bare har vært med på å bygge Barnebyen, men også nå sikrer den økonomiske driften.

Angolas ambassadør, Domingos Culolo uttrykte takknemlig for det solidariske engasjementet Fagforbundet viser. Han benyttet anledningen også å fremheve innsatsen til Norsk Folkehjelp som har vært en av de største aktørene for å gjøre Angola minefritt etter borgerkrigen. Fagforbundet ga alle barnebymødrene i Barnebyen en bok fra Folkehjelpa på portugisisk, Heltinner uten navn. Denne fredsboka fra angolske kvinner, har ambassadøren også fått av Fagforbundet, og han berømmet Fagforbundet for å løfte disse sterke kvinnene fram og være med på å gi Angola håp.

Kjellfrid Blakstad var tydelig beveget da hun fortalte om hvordan det var å være med på den offisielle åpningen av Barnebyen i Angola. Hårene reiste seg og tårene presset på da bussen svingte inn i Barnebyen. Endelig var husene ferdigbygget og unger flyttet inn.

Tatjana Pereira Devold har vokst opp i Angola, og er barnebyfadder. Hun fortalte gripende fra sine opplevelser i skoleårene i Angola og fra sin reise til et krigsherjet Huambo. - Vi møtte på barn på vandring langt ute i ødemarken. Slitne og apatiske små barn som bar på enda mindre barn. De var bare på vei bort; til hva visste de ikke, sa Tatjana. Les hele talen i lenken til høyre.

Det ble også en gripende tale av Hans-Emil Ratvik fra SOS-barnebyer Norge. - Det yngste er nå 14 dager gammelt. Født av en mor som gråt ut av sitt knuste hjerte da hun la babyen fra seg. Av nød, men med håp og kjærlighet. Vi vet ikke hvor det skjedde og vi vet ikke hvordan det skjedde. Men ho gråt. Det skal vi ha visshet for. Vi skal også ha visshet om at denne nyfødte babyen vil vokse opp med god omsorg i et trygt hjem. les talen i lenken til høyre.

Mette Nord avsluttet med en varm takk til Stein Guldbrandsen for å være initiativtaker og iherdig pådriver for Barnebyen.

Les mer i Fagbladet, se lenken til høyre.

De gripende talene til Tatjana Pereira Devold og Hans-Emil Ratvik finner du i lenkene til høyre.