Forsvar våre rettigheter

Palestina-ambassadør Ole Roger Berg lytter til hvordan fiskerne blir trakassert av den israelske marinen. (Foto: Ingunn Eriksen)

Bønder både på Vestbredden og i Gaza er hardt rammet av okkupasjonen. I Gaza har den israelske hæren rasert store arealer med dyrket jord, revet opp trær og ødelagt vanningssystemer. Jordbruket på Vestbredden er truet av Israels bygging av den såkalte Separasjonsmuren som går nå tvers over jordene til palestinske bønder. Dette medfører at mange landsbyer har mistet store landbruksarealer, frukt og oliventrær, og tilgang til både drivhusene og vannkildene sine. I Gaza er det rundt 3700 fiskere med 70000 familiemedlemmer. Fiskerne har en uutholdelig situasjon hvor okkupasjonsmakten har begrenset fiske til 3 - 6 nautiske mil. Fiskerne blir regelmessig skutt på, båter og garn blir konfiskert.

27.11.2010 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 28.11.2013

Fagforbundet støtter derfor prosjektet Forsvar våre rettigheter  gjennom Norsk Folkehjelp.

Lokal samarbeidspartner er Union of Agricultural Work Committees (UAWC)

Formål:Lokale grupper av bønder, fiskere og landsbykvinner lærer å kjenne og fremme sine rettigheter, organiserer seg og forsvarer land og vannressurser og sine lokalsamfunn.

Union of Agricultural Work Committees arbeider med å hjelpe bønder og fiskere å organisere seg. Bønder mobiliserer sammen til protest og motstand, for sin rett til eiendommer, jord og vannressurser. UAWC er en grasrotsbasert organisasjon og jobber også i områder som er avstengte eller avsidesliggende. UAWC gir bøndene i disse områdene opplæring slik at de kan lage sine egne komiteer og kjempe for sine rettigheter lokalt. Bøndene organiserer seg og danner nettverk av landsbyer som kan stå sammen for å få ut informasjon om de israelske ødeleggelsene av den palestinske jordbrukssektoren.

I samarbeidsperioden 2010–2013 har Fagforbundets støtte til UAWC bidratt til:

• 80 kvinner i Gaza har fått sauer og opplæring i hvordan de kan opprettholde sine inntekter. De har også fått intensiv kursing i oppdrett, reproduksjon, dyrehelse og melkeproduksjon. Etter ferdig kurs fikk hver kvinne to sauer og 100 kilo fôr.
  • 599 fiskere har fått nye garn for fisk, blekksprut og reker, tauverk og annet utstyr.
  • 500 UAWC-medlemmer bidro til å dokumentere de israelske angrepene på Gaza i november 2012.
  • I 2012 og 2013 har over 8000 kvinnelige og mannlige bønder deltatt i ulike markeringer, møter og protester mot angrep fra bosettere og mot okkupasjonspolitikken som hindrer dem adgang til egen jord og til havet.
  • På Vestbredden fikk UAWC stoppet 14 ordrer om husødeleggelser.
  • UAWC har markert seg klart mot den ødeleggende politiske splittelsen mellom Fatah og Hamas.
  • De har vist sin støtte til palestinske fanger i israelske fengsler, til kvinners og arbeideres rettigheter.
  • Sammen med Palestinsk senter for menneskerettigheter har UAWC holdt flere seminarer og en rekke lokale møter om bønders og fiskeres behov.
  • UAWC deltok på seks internasjonale konferanser i 2012.
  • Egen Facebookside for fiskerne er etablert. Fiskerne har vært på kurs i å dokumentere overgrep, og rapporterer blant annet fra hvordan de blir beskutt av den israelske marinen: https://www.facebook.com/fishermengaza
  • 38 rivingsordrer på palestinske hus eller jordbruksinstallasjoner er midlertidig stoppet ved juridisk sak.
  • I mars 2013 arrangerte en båtkonvoi med 120 fiskebåter i sjøen utenfor Gaza en protest med krav om at 36 fiskebåter konfiskert av den israelske marinen må leveres tilbake.
  • 267 bønder har deltatt på kurs med fokus på retten til mat, dokumentasjon av ødeleggelser fra den israelske hæren og organisering av lokale bondekomiteer.
  • Seks små jordbruksprosjekter har hjulpet 143 bønder og deres familier med vanningssystemer nær grensa i Gaza, vannsisterner i landsbyer på Vestbredden der palestinerne ikke får tilgang på vann og inngjerding av palestinske jorder som blir ramponert av bosettere.

Se mer om fiskernes situasjonen: