Tøff tur til Palestina

Jan Helge Gulbrandsen og Stein Guldbrandsen (AU) sammen med palestinske barn i Al Nayzak. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

– Undertrykkinga og apartheidsystemet i Palestina må nesten oppleves for at vi skal forstå rekkevidden, sier Jan Helge Gulbrandsen (AU), som nylig kom tilbake fra en sjudagers reise.

02.11.2010 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 04.11.2010

Delegasjonen fra Fagforbundet har vært i Gaza, Ramallah ogi Øst-Jerusalem. Norsk Folkehjelps stedlige representant,Kirsten Belck-Olsen hadde planlagt turen og fulgte delegasjonenrundt. Norsk Folkehjelp har hatt kontor i Gaza i nærmere 20år og kjenner området godt.

Reisa kom i stand på bakgrunn av et vedtak påFagforbundets siste landsmøte. Der ble det bestemt at viskal støtte arbeidet i de palestinske områdene ilandsmøteperioden, sammen med Norsk Folkehjelp.

Rystende
– Det er tøft åse hvordan palestinerne er fratatt både livsgrunnlaget oglivsverkene sine og samtidig hindres i å skape seg noe nytt iGaza. Det var også hardt å se hvordan palestinernesakte men sikkert skyves ut av Øst-Jerusalem, sier Jan HelgeGulbrandsen.

Stein Guldbrandsen har også med seg opplevelser ogøyeblikk som ryster. Møte med den palestinske bondeni landsbyen Bi`ilin på Vestbredden er noe han ikke glemmer.Bonden har oliventrærne sine på en side av "muren" ogbor på den andre. Foreløpig var det stengt med gjerdeog piggtråd, i neste omgang blir det mur.

– Bonden er prisgitt de israelske soldatene og om de gidderå slippe han gjennom porten i piggtrådgjerdet. Egentligvar han blant de heldige og hadde tillatelse til å gågjennom mellom klokka 0700 og 1700. Nå er detinnhøsting. Bonden har ingen til å hjelpe seg ogverken traktor eller eselkjerre. Oliven må bæres ibøtter gjennom denne porten, forteller Stein opprørt.I denne landsbyen demonstreres det fredelig mot bygging av murenhver fredag. Og hver fredag blir demonstrasjonen møtt medtåregass.

Jobbskaping
Det er høy arbeidsledighetog stor del av befolkningen i Gaza er avhengig av internasjonalnødhjelp. De snakker om 85 prosent, men statistikken erusikker.

De fleste prosjektene Fagforbundet har sammen med Norsk Folkehjelpi Gaza går ut på å skape varige jobber for defattigste av de fattige. 80 kvinner er plukket ut til åfå hjelp til å etablere enten produksjon av egg,kaniner, honning eller små drivhus til produksjon av foreksempel tomater. Kvinnene har til en viss grad fått velge ogdet er kvinner som er eneforsørgere av store familier. Defår opplæring og oppfølging. Foreløpig erde fortsatt avhengig av nødhjelp, men målet erselvsagt at de etter hvert skal klare seg sjøl.

I tillegg støtter Fagforbundet et framtidsretta prosjektsør i Gaza for unge, framtidige ungdomsledere. Godt utdannaungdom får videreutdanning for å styrke identiteten sompalestinere og for at de skal få sjøltillit nok tilå tro at de kan bety en forandring. Disse unge gjør enstor jobb blant andre unge i Raffah-området(tunell-området i sør), hvor det blant annet kommerinn mye narkotika. Narkotikamisbruk er i ferd med å bli etstort problem.

Fordrivelse
Al Nayzak - "Stjerneskudd" er etprosjekt vi støtter i Øst-Jerusalem. Barn som vokseropp i denne delen av Jerusalem går som regel i israelskebarnehager og skoler. Skal de videre på universitetermå de flytte fra Øst-Jerusalem. Det er det Israelønsker; gradvis å drive den palestinske befolkningenut av Øst-Jerusalem.

En motkraft til dette er prosjektet Al Nayzak. Foreløpigfår 140 barn utdanning gjennom organisasjonen. Barna erhåndplukka. De har dyktige veiledere som jobber medidentitetsbygging hos barna gjennom kjennskap til palestinsk poesi,litteratur, kultur, musikk, språk og andre reneskolefag.

Delegasjonen fra Fagforbundet besto av Stein Guldbrandsen (AU), JanHelge Gulbrandsen (AU), Ingunn Eriksen (koordinator) og Kari-SofieJenssen (Info).