Frihetsberøvelse er det verste

Kirsten Belck-Olsen på besøk i Fagforbundets forbundsstyre.

Kirsten Belck-Olsen på besøk i Fagforbundets forbundsstyre. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Fagforbundets forbundsstyre fikk siste nytt fra Gaza og om samarbeidsprosjektene med Norsk Folkehjelp i Gaza og i Øst-Jerusalem.

16.09.2010 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 24.09.2010

– Erfaringen og kunnskapen hjelper oss i balansen mellom kultur og politikk, sa Kirsten Belck-Olsen, fra Norsk Folkehjelp til Fagforbundets forbundsstyre denne uka. Norsk Folkehjelp har hatt permanent kontor i Gaza siden 1996.

– Det er store problemer med vann, kloakk, strøm, gass og mange andre varer, men det er fortsatt frihetsberøvelsen som er det verste for folket i Gaza, forteller Belck-Olsen, som kom fra Gaza for en uke siden. Hun er ikke alene om å betegne Gaza som et stort utendørsfengsel.

– Det er for eksempel nærmest en katastrofe å få brystkreft i Gaza. Du kommer deg ikke ut for å få behandling. Og det er tøft for foreldre å ikke kunne få barna til riktig og nødvendig behandling dersom de blir syke, legger hun til.

Partnerskap
I Gaza bor ca 1,5 millioner mennesker, både kristne og muslimer. Den siste gruppa i klart flertall. Halvparten er barn under 18 år. Arbeidsledigheten er skyhøy, ikke minst fordi det meste av industri systematisk ble bombet i stykker under siste krig.

Belck-Olsen forteller at Norsk Folkehjelp både driver nødhjelp og langsiktig hjelp. De arbeider i partnerskap med stedlige, folkelige organisasjoner - de støtter folk i deres egne organisasjoner.

– Prosjektene vi skal jobbe sammen om er; kvinner og jobbskaping, ungdom i Gaza og ungdom i Øst-Jerusalem. Vi har plukket ut 80 kvinner som skal få hjelp til å starte egne virksomheter innenfor jordbruk, honningproduksjon eller kylling og kaninhold. De skal produsere både til eget bruk og for salg. Vi har også funnet gode, lokale organisasjoner som jobber med ungdommen, forteller Belck-Olsen.

Fra folk til folk
Jan Davidsen understreket at målet også denne gangen er å få opp engasjementet blant medlemmene i Fagforbundet.
– Vi har fantastiske erfaringer fra barnebyarbeidet vårt, det samme håper jeg vi skal få til med disse prosjektene.
I slutten av oktober vil en gruppe fra Fagforbundet og Norsk Folkehjelp reise og besøke prosjektene.

Omtale av prosjektene finner du her