Til hovedinnhold

NOVA: Funksjonshemmede fosterbarn sliter

Fosterforeldrene til funksjonshemmede fosterbarn føler at barna ikke får nødvendig oppfølging, barna selv opplever seg som kasteballer i systemet og saksbehandlere må bruke tid og ressurser på ansvarsavklaring. Det går fram av en fersk studie fra NOVA.

14.09.2011 av Harald Berre
Sist oppdatert: 14.09.2011

NOVA (Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring) har intervjuet  unge voksne med funksjonsnedsettelse og erfaringer fra barnevernet, fosterforeldre til barn og unge med funksjonsnedsettelse og ansatte i barnevernet om deres erfaringer. Målet har vært å peke ut spesielle utfordringer i feltet.

Les om rapporten på nettstedet til Frambu (Senter for sjeldne funksjonshemninger).

Les NOVA-rapporten

NOVA-studien har hatt som mål å gi kunnskap som kan gjøre ansatte i barnevernet bedre rustet til å hjelpe barn og unge med funksjonsnedsettelser. Funn fra studien peker ifølge Frambu blant annet på behov for diskusjon om følgende:

  • Uklare ansvarsforhold mellom helse- og sosialetaten og barnevernet kan føre til at en del ikke får den hjelpen de har krav på.
  • Heller enn flere regler for ansvarsfordeling, er det behov for bedre samarbeid mellom barnevernet og andre etater, blant annet gjennom økt kunnskap om samarbeidspartenes fagområder.
  • Det trengs økt kunnskap og kompetanse om barn med spesielle behov i barnevernet.
  • Det trengs en bevisstgjøring av barnevernets kompetanse om barn og unge som blir utsatt for omsorgssvikt. 
  • Det er behov for mer forutsigbarhet i forhold til økonomiske rammer. Dette vil også gi økt forutsigbarhet i avtalene mellom fosterhjem og barnevern.
  • For å unngå konflikter og misforståelser, kan det være viktig å gi fosterforeldrene økt innsikt i barneverntjenestens arbeid og rammevilkår.
  • Ansatte i barnevernet bør være mer lydhøre for fosterforeldrenes ønsker og behov, og den spesielle kompetansen de har opparbeidet seg om sitt fosterbarn.

 

;
Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?