Vitaminer i barnevernet

(Foto: Fagforbundet )

På Håndverkeren i Oslo presenterte ForandringsFabrikken 28.oktober svar på vanskelige og prinsipielle spørsmål innenfor barnevern

02.11.2010 av Kristin Skogli
Sist oppdatert: 02.11.2010

Følgende sprørsmål ble belyst:

-        Hva er bra og hva kan gjøres bedre i fosterhjemsordningen?

-        Hva bør unge i fosterhjem vite om historien sin?

-        Hvordan gjøres tilsynsførerordningen best mulig?

-        Hva er en god saksbehandler i barnevernet?

-        Hvordan løse det med samvær med foreldrene best mulig?

-        Hvordan ønsker unge i fosterhjem å ha det i barnevernet?

For å finne fram til svarene, bruker ForandringsFabrikken sin metode og henter info fra ekspertene som ”kan” mest om barnevern, fra dem som er midt oppi det, med andre ord: barnevernsbarn og fosterforeldre.

Fagforbundet var i panelet som ble vitne til gripende presentasjoner av svarene, som har fått navnet ”Vitaminer i barnevernet”.  Vitaminene ble til slutt overrakt avdelingsleder i Barne og Likestillingsdepartementet, Eli Grut.

ForandringsFabrikkens yngste eksperter begynte med å sette spørsmålstegns ved barnevernets bruk av merkelappene for eksempel fosterbarn, fosterforeldre og tilsynsfører. Det er mindre stigmatiserende og gir bedre assosiasjoner å bruke ord som omsorgsbarn, omsorgsforeldre og tillitsperson.

Åpenhet i barnevernet er dessuten mangelvare, ifølge ekspertpanelet, som etterlyser eierskap til barnets/ungdommens egen historie.

Barn og unge bør i større grad sette betingelser til hvordan samvær med biologiske foreldre skal være.

Fosterforeldrene (les: omsorgsforeldrene) i ekspertpanelet etterlyste virkelighetsnær grunnopplæring. Foreldrene i omsorgshjem (fosterhjem) blir sikre og trygge voksne dersom de får kunnskap om barnet og dets familie. Da kan de lettere utføre oppdraget.

Fosterforeldrenes egne barn må ikke oppleve foreldrenes omsorgsrolle som en belastning. Hele omsorgshjemmet trenger oppfølging og veiledning.

Forandringsfabrikkens voksne eksperter etterlyser oppfølgingsplan laget i samarbeid mellom barnevernstjeneste og fosterforeldre, døgnåpen telefon og oppfølgende Pridekurs.

-        Like kriterier for å bli omsorgsforeldre

-        Like kriterier for når det blir forsterket

-        Todelt kontrakt: en om barnet, en om økonomi

-        Like lønnssatser, feriepenger, pensjonspoeng

-        Like satser for utgiftsdekning

-        Likt tilbud om opplæring og oppfølging

-        Like opplegg for oppfølging av opprinnelige barn

-        Like krav til fosterforeldre om å ta del i opplæring om diagnose

-        Alle har muligheter til å gi tilbakemelding og å klage.

Harald Berre