Raymond Turøy: Barnets vern drukner i byråkrati

Raymond Turøy, nestleder i Seksjon helse og sosial i Fagforbundet har skrevet kronikken 'Barnets vern drukner i byåkrati'. Kronikken ble publisert i Bergens Tidende

19.07.2010 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 22.07.2010

Denne kronikken sto på trykk i Bergens Tidende, lørdag 17. juli 2010:

"Barnets vern drukner i byråkrati

Det er tid for å rette et kritisk blikk på ressursbruken - hvor mye går til byråkratiet og hva blir igjen til tjenestetilbudet. Fagforbundet vil være med som rådgiver. Statsråden skal undersøke om dagens fordeling av ressurser og oppgaver mellom statlig og kommunalt barnevern fungerer. Samtidig må vi se på hvor mye penger vi bruker på administrasjon i forhold til hva vi investerer i tjenestetilbudet. Det blir avgjørende for å lykkes.

Fagforbundets medlemmer i både statlig og kommunalt barnevern melder om en økende byråkratisering av det statlige barnevernet, Bufetat. Dette inntrykket bekreftes i den ferske Fafo-rapporten "Det nye barnevernsbyråkratiet". Et av hovedfunnene er at ressursene brukes feil, og i for stor grad benyttes til å drifte en byråkratisk organisasjon framfor tjenestene. Ressursbruken må registreres og synliggjøres. Hvis tallene viser en kraftig økning i midler brukt på barnevernsbyråkrati, vet vi hvor vi må sette inn støtet.

Vi frykter at en styrking av det kommunale barnevernet kan føre til en reduksjon i tjenestetilbudet i Bufetat. Det er godt mulig det har skjedd en utvikling mot unødvendig byråkratisering - og det bør settes under lupen, men vi ber om at tiltaksapparatet blir spart i eventuelle budsjettkutt. Ikke legg ned det vi har, før en har bygd opp noe nytt og bedre .

Økt byråkratisering utgjør flere trusler mot kvaliteten i barnevernet. Ikke bare tar det administrative en for stor del av de økonomiske ressursene bort fra tiltak, men en ser også mange eksempler på hvordan den kommunale førstelinja tappes for fagfolk som går over i det statlige. Bedre karrieremuligheter, lønns- og arbeidsforhold gjør denne trenden forståelig. Slik kan det ikke fortsette.

Vi må bedre arbeidsforholdene for ansatte som jobber og lever med barna - fotfolket. Vi må motvirke en trend der ansatte utdanner seg bort fra den daglige kontakten med barna. Vi trenger endringer som gjør det mulig og ønskelig å stå i arbeidet som saksbehandlier, som miljøterapeutisk personal, og som fosterforeldre. Disse gruppene må anerkjennes i større grad enn nå, gjennom fagutvikling, overkommelig arbeidsmengde, lønn og status.

Som en naturlig følge av dette kjemper vi for at det skal legges til rette for en styrket forsterhjemsomsorg. En bedring av økonomiske forhold står sentralt, men minst like viktig: Vi jobber for at fosterforeldre skal få en kontinuerlig oppfølging og faglig veiledning fra det profesjonelle barnevernet. Det kan bidra til at barn mellom 11 og 17 år, de som i dag utgjør hovedandelen i fosterhjemskø, lettere kan få et godt og varig tilbud i fosterhjem.

Styrking av fosterhjem og det kommunale barnevernet er nødvendig og bra, men vi trenger institusjoner også. Institusjon brukt på rett måte kan forebygge at fosterhjem sprekker, og kan være et godt alternativ for barn og unge som av ulike grunner behøver et så omfattende tiltak.

Fagforbundet mener det er nødvendig med et godt og differensiert institusjonstilbud. Det kan være lurt å lytte til barnevernsproffene, ungdom med erfaring fra mange barnevernsinstitusjoner. De vet mye om hvordan en god institusjon bør være: "Det som var viktigst var å ha noen som virkelig brydde seg om meg. Som lette etter grunnen til at jeg oppførte meg så dårlig. Som klarte å sette grenser på en rolig og forutsigbar måte. Som likte å være med meg."

Lysbakken har lovet å gi det kommunale barnevernet et solid løft - og har bl.a. antydet at det skal komme 1500 nye stillinger innen 2014. Det er svært gledelig. Barnevernet har lenge vært en sektor i nød. Fagforbundet hilser en opprydding velkommen. Vi håper statsråden blir en tøff og modig forkjemper - som sørger for at de mest utsatte av barna våre får den oppveksten de fortjener.

Raymon Turøy, nestleder i Seksjon helse og sosial i Fagforbundet   "