LO Kommune fornøyde med årets kommuneoppgjør

LO Kommune har gjort jobben: Foran sitter: Terje Moen fra SL, Odd Haldgeir Larsen Fagforbundet, Mimmi Kvisvik fra FO og forhandlingsleder Mette Nord. Bak står Karianne Hansen heien fra El og IT og Hans Ole Rian fra Credo. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

- Dette er et godt lønnsoppgjør for LO Kommunes medlemmer. Vi har sikret kjøpekraftsutvikling, en god likelønnsprofil og god uttelling for kompetanse, sier Mette Nord, leder i Fagforbundet

07.05.2019 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 23.05.2019

Like etter midnatt 1. mai ble LO Kommune og YS Kommune enige med KS om en avtale i lønnsoppgjøret i kommunesektoren. Unio og Akademikerne valgte å bryte forhandlingene, og deres oppgjør går dermed til mekling.

Likelønn og kompetanse

Årets oppgjør er et mellomoppgjør, der partene vanligvis bare forhandler om lønnstillegg. LO Kommune forhandler for i underkant av 200 000 medlemmer i Kommune-Norge. Totalt er rundt 420 000 ansatte omfatta av dette oppgjøret.

– Vi er glade for at oppgjøret har en tydelig likelønnprofil. Det vil si at kvinners andel av menns lønn øker. Lønnsoppgjøret er et kompetanseløft, der utdanning og kompetanseheving gir uttelling. Vi er også glade for at fagarbeiderne og universitets- og høgskoleutdannede får et lønnsløft, og ikke minst at det er solide opprykk for dem med lengst ansiennitet, sier Mette Nord.

To virkningsdatoer

Årets oppgjør gir et lønnsløft på mellom 8 000 og 20 000 fra 1.mai.  I tillegg er det avtalt et ekstra lønnsløft ut over det sentrale tillegget for fagarbeidere med 10 og 16 års ansiennitet og arbeidstakere med 3- eller 4-årig universitets- og høgskoleutdanning med virkning fra 1.juli.

Oppgjøret er i tråd med resultatene av det såkalte frontfaget og tariffoppgjørene i andre sektorer. Mette Nord understreker at LO Kommune er fornøyde med at de kom fram til en forhandlingsløsning i årets oppgjør.

Pensjon var en floke – nok en gang

Denne gangen var også pensjon tema i forhandlingene.

– Pensjon var en av flokene i dette oppgjøret. Heldigvis fant vi fram til gode løsninger. Vi er tilfredse med at arbeidsgiversiden er enige med oss arbeidstakerne i at medlemmenes pensjonsrettigheter skal utbetales samlet. Dette er aktuelt siden flere pensjonsleverandører har varslet kamp om kommunal pensjonsforsikring, men at de ikke ønsker å sikre alle rettighetene.

Lik pensjon for kvinner og menn

– Vi har beholdt en kjønns- og aldersnøytral modell for opptjening av pensjon. Det er viktig i en kvinnedominert sektor, mener Nord.

Avtalen sikrer også pensjonsopptjening for etter- og videreutdanning i inntil fire år.

– Vi syns også at det er flott at lærlinger i kommunesektoren nå skal tjene opp pensjon for verdiskapingsdelen, sier Mette Nord.

Partene har også blitt enige om hvordan det skal arbeides videre med innføring av nye regler for særaldersgrenser og AFP.