Arbeiderrettigheter i Algerie

vervep03_4.jpg

Internasjonal fagbevegelse, med over 200 millioner medlemmer i ryggen, lanserer i disse dager en internasjonal kampanje som setter søkelyset på de pågående menneskerettighetsbruddene i Algerie.

23.05.2018 av Kjetil Vevle
Sist oppdatert: 28.05.2018

Algeriske myndigheter har gjennom flere år slått hardt ned på uavhengige stemmer, deriblant fagbevegelsen, som har kjempet en utrettelig kamp for å bedre folks hverdag.

ILO ønsket granskning

Situasjonen i Algerie ble behandlet og diskutert på den internasjonale arbeidskonferansen (ILC) i Geneve i fjor. Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO) krevde at en delegasjon skulle besøke landet for å undersøke hvorvidt myndighetene bryter med ILO-konvensjon 87 om retten til å organisasjonsfrihet – en konvensjon landet allerede har undertegnet.

Denne delegasjonsreisen ble senere avlyst, da algeriske myndigheter ikke kunne garantere for at ILO-delegasjonen fikk møte de uavhengige fagforeningene. For i Algerie er det lovlig å være medlem av en fagforening, så lenge den er godkjent (og i lomma på myndighetene).

Styres med hard hånd

President Abdelaziz Bouteflika ble i 2014 gjenvalg som president i Algerie og tok fatt på sin fjerde periode som landets øverste leder. Bouteflika har, til tross for sin skrantende helse, styrt landet med jernhånd og har ifølge Human Right Watch slått hardt ned på all opposisjon, forbudt demonstrasjoner og forfulgt fagforeningsledere.

Fagforbundet er medlem av den internasjonale fagforeningen, Public Services International (PSI), som tidligere i år problematiserte situasjonen med algeriske myndighter. I et brev ber de «regjeringen om å stoppe forfølgelsen av fagforeningsmedlemmer med umiddelbar virkning» og krever at landet «overholder ILO-anbefalingene for å sikre organisasjonsfrihet i Algerie».

Legger press på myndighetene

Situasjonen i landet har ikke bedret seg, noe som også er årsaken til at internasjonal fagbevegelse nå intensiverer presset mot den algeriske regjeringen. Kampanjen «Stop human & labour rights violations in Algeria» starter samtidig med den internasjonale arbeidskonferansen. Målet er å skape oppmerksomhet rundt menneskrettighetssituasjonen og at ILO vil legge ytterligere press på Algerie for å få en slutt på menneskerettighetsbruddene.