Rystende møter med flyktninger i Libanon

I flyktningleirene i Libanon er nøden større enn noen gang. Menneskene føler seg glemt. En palestinsk firebarnsmor fra Syria, Oum Moussah, sa det slik: Jeg har ingen håp for framtida, jeg tror det bare blir verre.

23.04.2018 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 24.04.2018

Fagforbundets Palestina-ambassadører har vært på den første ambassadørreisen i denne landsmøteperioden. De besøkte Norsk Folkehjelps partnerorganisasjoner og prosjektene, og til sammen fire palestinske flyktningleirer i Libanon.

En av fire innbyggere i Libanon er flyktninger. Situasjonen er prekær. Samtidig har flere land, deriblant USA og Norge redusert støtten til FNs hjelpeorganisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA).

UNRWA har beregnet at de går tomme for penger i slutten av mai. Hvis ikke det internasjonale samfunnet stiller opp betyr det kutt i skole- og helsetilbud, og i verste fall kuttes støtte til husleie og mat.

Viktigere enn noen gang

Derfor er det viktigere enn noen gang at Fagforbundet forsetter å støtte prosjektene «Kvinner Kan» og fullfinansierer «Unge Kan» i flyktningleirene. Prosjektene bidrar til å øke deltakernes påvirkning på egne liv ved gi unge yrkesopplæring, og å øke kvinnenes deltakelse i leirkomiteene. Og det var blant ungdom under utdannelse og kvinneaktivister vi så lys av håp.

Ambassadørene deler sine opplevelser i blogger

Hilde Bernhardsen
fra Troms skriver om Shatila – i voldens grep. Hun så små barn i leiren demonstrere mot at fedrene deres blir skutt.

Trine Posaas Nilsen fra Oslo møtte Nour (14) og Amal (11) som har flyktet fra Syria med mor og to søsken til Rashedieh. De har ingenting, og moren, Oum Mousaah er bekymret for framtiden deres.

Venke Anny Nes fra Aust-Agder ble overrasket over vennligheten og smilene som hun ble møtt med da hun ble vist rundt i Beddawi camp.

Bjørn-Roger Steen fra Nordland var publikum under en TV-produksjon hvor ungdom sto for lys, lyd og film og arrangerte en klassequiz i palestinsk historie.

Anne Auglend fra Rogaland møtte fire ungdommer under utdanning som drømte om å skaffe seg en jobb og skape seg en fremtid i et land som ikke vil ha dem.

Alle bloggene finner dere på fagforbundet.no/tema/Solidaritetsprosjekter

Møt kvinneaktivisten Samira og studentene Muhammed og Najwa