Muhammed styrer lys og lyd

Muhammed Mustapha har ingen fritid. Han vært med i APCC i to år og bruker all sin tid med de andre ungdommene på å lære om Palestinsk histore og delta i kulturelle, faglige og sosiale aktiviteter. (Foto: Ingunn Eriksen)

Muhammed Mustapha, 19 år, er med og arrangerer «Klassequiz» for tv-seere i flyktningleirene. Han styrer lyd, lys og bilde.

18.04.2018 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 24.04.2018

Det har han lært i Arab Palestinian Culture Club, et av prosjektene Fagforbundet støtter gjennom «Unge Kan». Muhammed bor i Beddawi-leiren ved Tripoli, mot grensen til Libya. Han studerer for å bli byggingeniør ved Beirut Arab University, men det er vanskelig å få jobb.

Som palestiner har han ikke rett til statsborgerskap, ikke stemmerett, kan ikke eie bolig, og har ingen rett til jobb i minst 38 yrker, blant annet lege og advokat.

Utdanning og kultur

– Drømmen min er å få jobb i et stort firma, men det er veldig vanskelig. Den eldste broren min, Tariq, er utdannet maskintekniker og har fremdeles ikke jobb.

Muhammeds høyeste ønske om å dra tilbake til byen der familien kom fra, Safed, i Galilea.

– Det skal vi få til gjennom utdanning og kultur. Det er viktig å sette seg inn i hvordan fienden tenker. Vi vet at israelerne er svake. Det som har blitt tatt med makt skal tas tilbake med makt, sier Muhammed.

Møt kvinneaktivisten Samira og studenten Najwa

Gatekunst i Beddawi-leiren

Murene langs den lange gaten mellom en gutteskole og en jenteskole er dekt av gatekunst. Når Beddawi-beboerne skal minnes Nakba eller feirer Eid er det i her de dekker langbord.

Marianne Billing

Ambassadørene deler sine opplevelser i blogger

Hilde Bernhardsen
fra Troms skriver om Shatila – i voldens grep. Hun så små barn i leiren demonstrere mot at fedrene deres blir skutt.

Trine Posaas Nilsen fra Oslo møtte Nour (14) og Amal (11) som har flyktet fra Syria med mor og to søsken til Rashedieh. De har ingenting, og moren, Oum Mousaah er bekymret for framtiden deres.

Venke Anny Nes fra Aust-Agder ble overrasket over vennligheten og smilene som hun ble møtt med da hun ble vist rundt i Beddawi camp.

Bjørn-Roger Steen fra Nordland var publikum under en TV-produksjon hvor ungdom sto for lys, lyd og film og arrangerte en klassequiz i palestinsk historie.

Anne Auglend fra Rogaland møtte fire ungdommer under utdanning som drømte om å skaffe seg en jobb og skape seg en fremtid i et land som ikke vil ha dem.

Alle bloggene finner dere på fagforbundet.no/tema/Solidaritetsprosjekter