Man venner seg til trakassering

Palestinsk drosjesjåfør fra Jerusalem, Abdullah

Palestinsk drosjesjåfør fra Jerusalem, Abdullah (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Vår drosjesjåfør på Vestbredden snakker perfekt engelsk. Han er en kunnskapsrik, og underbygger standpunktene sine med historisk og politisk innsikt og erfaring.

17.04.2018 av Kari-Sofie Jenssen/Tone Zander
Sist oppdatert: 17.04.2018

Abdullah er tydelig på at krigen og okkupasjonen er politisk, og ikke skyldes en konflikt mellom jøder og muslimer.

– Myndighetene sier at gamlebyen i Jerusalem er delt inn i ulike kvarterer; for eksempel det kristne, det muslimske og det jødiske. Det er ikke tilfellet, alle religioner og folkeslag side ved side. Kun det jødiske kvarteret er separat fra resten, sier han.

Et åpent kjøpesenter

Det er et mangfold av varer i butikkene i gamlebyen. Vi synes det er livlig, men da Abdullah peker på at det omtrent ikke er folk inne i butikkene, ser vi det: Ingen handler, i hvert fall veldig få av turistene som det er ganske mange av. Og plutselig hører vi det; en guide med høy stemme som sier til sin gruppe med turister: - Go straight through. Don’t stop until we are at the end! Og «at the end» ligger den jødiske delen. Det er der de vil turistene skal stoppe i butikkene og handle, ikke hos palestinerne.

Palestinsk økonomi strupes

– En av israelernes metoder å holde det palestinske folket nede på, er ved å strupe handelen. Turisme gir viktig inntekt for palestinere. Nå forsøker israelerne å sørge for at alle inntekter fra turistene havner i Vest-Jerusalem. De bor på hotellene der, de spiser, drikker og handler i vest. Slik var det ikke tidligere, sier Abdullah.

– De fleste og beste hotellene ligger fortsatt i Øst-Jerusalem, men tilbudet er blitt bedre i vest. Nå står mange av de palestinske hotellene i Øst-Jerusalem tomme. Enda tommere enn butikkene i gamlebyen. En bevisst politikk for å drive palestinerne ut av Øst-Jerusalem, sier vår mann.

Mange måter å undertrykke på Abdullah har flere eksempler på israelernes metoder for å gjøre livet så vanskelig som mulig for palestinerne. Å ikke godta utdanning fra det velrennomerte Al-Quds-universitetet er et av dem. Bortsett fra de utdanningene de trenger i det israelske samfunnet. Eksemplene kommer i tillegg til: Bosettingene på palestinsk land, annekteringen av land og raseringen av palestinernes hus, muren som stenger palestinerne ute fra vannkilder og jorder og trakasseringen på sjekkpunktene. For å nevne noen. Abdullah er en mild mann. Han vil leve i fred, ha arbeid og et anstendig liv. Han innretter seg etter forholdene og gjør det beste ut av det. Han har barn og kone å tenke på.

Rammesak:

VÅRE HELTER I PALESTINA
Abdullah Alkurd er en av flere møter i Jerusalem og på Vestbredden på en reportasjereise som Kari-Sofie Jenssen og Tone Zander, begge informasjonsavdelinga i Fagforbundet, var på i mars 2018. Vi ønsker å formidle historier om enkeltmennesker og organisasjoner som forsøker å leve et normalt og anstendig liv under Israels jernhæl. For oss er disse er de store heltene i den ulykkelige konflikten.