Les og lær av masseoppsigelsene i Halden

HTVene Sidsel Skaug og Kirsti Brøkke Myrli med kilovis av dokumentasjon etter å ha hindret masseoppsigelse i Halden. (Foto: Camilla Bendixen)

I 2014 bestemte politikerne i Halden at kommunen skulle nedbemannes kraftig og vedtok et budsjett hvor 80 – 100 årsverk i helsesektoren var borte. Blant disse sto 78 av Fagforbundets medlemmer.

29.01.2018 av Camilla Bendixen/Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 19.02.2018

Den lokale fagforeninga Fagforbundet Halden og Aremark ble kastet inn i den største omstillingsprosessen de har opplevd.

– Medlemmene hadde selvsagt full tillit til at Fagforbundet skulle ordne opp, sier HTV Kirsti Brække Myrli. På fagforeningskontoret jobbet noen få tillitsvalgte på spreng, og det skulle ta ett og et halvt år før de var i mål med full seier for Fagforbundet.

Skrev rapport

Kirsti Brække Myrli, har sammen med kollegaene Sidsel Skaug og Bente Helle Quanfouh, ferdigstilte i november 2016 en fyldig rapport om hvordan fagforeninga jobbet seg fram til seier. På kontoret har de 25 permer fulle av dokumenter om prosessen. Veien fram til seier ble lang og tøff. I rapporten kan vi lese om tillitsvalgte som var for få til å håndtere en så omfattende sak, som følte seg motarbeidet av kommunen, som følte seg overlatt til seg selv av forbundet og som hadde liten erfaring med denne type jobbing. Og de satt med medlemmenes skjebne i sine hender! Rapporten beskriver hvordan arbeidsgiver holdt tilbake informasjon, stengte programvarer, opererte med korte tidsfrister, unnlot å lytte til fagforeninga, ignorerte den partsammensatte arbeidsgruppa, var vrange når det gjaldt frikjøp og sørget for at arbeidsoppgavene hopet seg opp. Lønnsforhandlinger, budsjett og masseoppsigelser førte til jobbing dag og natt.

Forbundet seint på banen

Rådgiver Bjørn Kristian Rudaa fra omstillingsenheten tilbød seg fort å se på den økonomiske delen, og to advokater fra LO og Fagforbundet ble koblet på etter hvert.

– Vi hadde forventet og trengt at Fagforbundet sentralt hadde kommet på banen tidligere. Dette var en stor sak, og lå egentlig langt over vårt kompetansenivå, i tillegg til at den var prinsipiell. Saken kunne sette noen uønskede standarder for Norge. Et utrykningsteam, som kunne bistå oss fra starten hadde vært nyttig. Og en oppskrift, eller veiledning vi kunne fulgt, slik at vi ikke måtte tenke ut alt selv og hele tida være redde for å glemme noe eller gjøre feil, sier Kirsti Brekke Myrli.

Seier

Det endte med seier til Fagforbundet Halden. Alle som hadde gått til sak mot kommunen fikk beholde jobbene. Arbeidet med oppsigelser, midlertidige ansettelser og privatisering er likevel ikke over. Sakene kommer i en jevn strøm, men fagforeninga er godt rustet nå. Antall nye medlemmer øker.

- Vi verver fordi vi gjør en god jobb for medlemmene, forteller foreningsleder Bente Helle Quanfouh.

Tillitsbrudd

Det er ingen enkel sak å bygge tillit mellom partene etter en slik sak, men det jobbes kontinuerlig med det. De tillitsvalgte mener det hadde vært vanskelig å komme seg videre, dersom rådmann og kommunalsjef for pleie- og omsorg ikke hadde sluttet.

Vil hjelpe andre

– Våre erfaringer bør komme andre fagforeninger til gode. Og vårt eget forbund må ta lærdom av slike saker, sier damene i Halden.
De ser tilbake på det hele med lettelse, men forteller at tårene sitter løst når de minnes presset og usikkerheten. Nå ønsker de å hjelpe kollegaer i samme situasjon og oppfordrer derfor alle tillitsvalgte til å lese rapporten.

Rapporten og kontaktinformasjon ligger på nettsidene til Fagforbundet i Halden og Aremark .