Pensjonsdramatikk på landsmøtet

Ole Roger Berg

Ole Roger Berg (Foto: Kari-Sofie jenssen)

Det oppstod dramatikk under landsmøtet da handlingsprogrammet ble behandlet.

25.10.2017 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 03.11.2017

Under behandlingen av forbundets framtidige pensjonspolitikk fikk Ole Roger Berg flertall for et forslag om å bevare bruttoprinsippet når nye offentlige tjenestepensjoner skal forhandles fram.

Forslaget innebar i praksis at forbundet skulle gå inn for å forsvare dagens offentlige pensjonsordning. Dermed gikk forbundsleder Mette Nord på talerstolen og sa at dette ville redusere forhandlingsrommet drastisk for dem som skal jobbe for å sikre medlemmenes framtidige tjenestepensjon. På grunn av reglene om levealdersjustering vil dagens ordning ikke være en god ordning for de som er unge i dag.

Trakk forslaget

Forslagsstiller Ole Roger Berg gikk så opp på talerstolen og trakk forslaget.

– Det var aldri min intensjon å redusere våre forhandleres mulighet til å forhandle. Derfor synes jeg det er greit å trekke forslaget. Noen synes kanskje det er feigt av meg, men det kan jeg leve med, sa Ole Roger Berg.

– Det var modig av Ole Roger Berg. Vi er mange som er og har vært stolte av og glade i den offentlige ytelsesordningen. Men, etter pensjonsreformen vil de færreste få rett til 66 prosent av lønna etter bare tretti år. Det spørs hvor tilfredsstillende det det vil være å måtte jobbe mange flere år, uten å tjene opp nye rettigheter. I løpet av denne landsmøteperioden skal vi revidere den offentlige tjenestepensjonsordningen. Da blir det viktig å ha et visst handlingsrom, sier lederen for LO-kommune, Pål Skarsbak.

Pensjonsvedtaket

På landsmøtet vedtok Fagforbundet å jobbe for at samlet pensjon ved 67 års alder ved en normal yrkeskarriere skal gi en inntektsdekning på minst to-tredjedeler av lønn.

– Det er viktig at vi utvikler og styrker folketrygden – den skal fortsatt gi alle økonomisk trygghet, og bidra til å utjevne økonomiske forskjeller. Vi må også sørge for at den sosiale profilen i offentlig sektor videreføres slik at de med lav lønn og deltidsarbeid får en anstendig pensjon, sier Skarsbak.

Pensjon i tariffavtalen

– I privat sektor har vi et virvar av ordninger i andre tariffområder. Det blir litt av en utfordring å forhandle fram gode ordninger i alle disse tariffområdene. Det gjør det heller ikke enklere at en del av arbeidsgiverne nærmest shopper hovedorganisasjon etter hvor de kan få de billigste og dårligste pensjonsordningene. Fagforbundet forsvarer avtaleretten på pensjon der dette er tariffavtalt eller lovregulert og vi vil kjempe for at flere deler av arbeidslivet får forhandlingsrett på pensjon gjennom tariffavtaler, sier Pål Skarsbak.