Protester mot Marcon

Fagbevegelsen demonstrerer i Frankrike mot Marcon.

Fagbevegelsen demonstrerer i Frankrike mot Marcon. (Foto: Foto: Claude Paris / AP)

Over 200 000 mennesker deltok i demonstrasjoner en rekke steder Frankrike tirsdag 12. september, ifølge det franske innenriksdepartementet.

20.09.2017 av Anders Bostad
Sist oppdatert: 09.10.2017

Fagorganisasjonen CGT hevder at så mange som 400 000 deltok. Fagbevegelsen ville vise at hvetebrødsdagene nå er over for president Emmanuel Macron, og protesterte mot hans planlagte arbeidslivsreformer.

Macron mener det er nødvendig å gi arbeidsgiverne friere hender med både ansettelser og oppsigelser. Presidenten ønsker at flere arbeidsavtaler skal forhandles fram lokalt, ikke av de sentrale arbeidsgiver- og fagorganisasjonene i landet.

Flere tusen små og store streiker

Det er CGT, landets største fagorganisasjon, som står i spissen for de store protestene man nå ser i Frankrike. I tillegg til demonstrasjonene var det 12. september også flere tusen små og store streiker i Frankrike. Flygeledere var blant dem som ble tatt ut i streik, noe som gjorde at blant annet Ryanair måtte kansellere 110 av sine avganger. I Paris ble også flere togavganger innstilt.

Macron ønsker økonomisk vekst

Macrons forslag til reformer er ventet å bli vedtatt av nasjonalforsamlingen i løpet av de neste månedene fordi presidentens parti La République en Marche fikk flertall ved valget i juni. Med de planlagte reformene vil Macron forsøke å få gjort noe med den høye arbeidsledigheten og skape økonomisk vekst i Frankrike, men fagbevegelsen er sterkt uenige med Macrons liberale virkemidler.

Presidentens popularitet faller

Presidenten provoserte fagbevegelsen ved å kalle sine motstandere og de arbeidsløse for late og kyniske i en tale han holdt under et besøk i Athen. Uttalelsen ble i etterkant sterkt kritisert av fagforeningsledere i Frankrike.

Macrons popularitet har falt siden han ble valgt til president i juni. Meningsmålinger viser at han nå kun har støtte fra 37 prosent av velgerne, og oppslutningen kan falle ytterligere hvis protestene fortsetter.

Det er varsla nye aksjoner mot Macrons reformer 21. og 23. september.