Brannmann tapte grovt på ukjent pensjonsregel

Pensjonert brannmann Leif Brødreskift.

Pensjonert brannmann Leif Brødreskift. (Foto: FOTO: LENA KNUTLI)

Det virket lurt å ta ut pensjon fra folketrygden, samtidig med tidlig tjenestepensjon. For Tor-Leif Brødreskift resulterte det i et stort økonomisk tap da han ble 67 år.

12.03.2017 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 23.03.2017

Brannmannen Tor-Leif ble offer for en ukjent regel, som vil ramme alle offentlig ansatte som tar ut pensjon fra folketrygden tidlig. Han gikk av med pensjon som 57-åring etter særaldersgrense. Etter at han fylte 62 år, tok han også ut folketrygd. Da han så ble 67 år og tjenestepensjonen skulle samordnes med folketrygden, la man til grunn en teoretisk folketrygd, slik den ville vært om han tok ut folketrygd første gang på 67-årsdagen. Denne tenkte folketrygden ble mye høyere enn folketrygden han faktisk hadde. På grunn av samordningen, ble derfor den samlede pensjonen lav. Brødreskift sitter igjen med en lav folketrygd, fordi han begynte å ta den ut tidlig, og en tjenestepensjon som tar utgangspunkt i hva han teoretisk sett hadde hatt rett på fra 67 år.

Lyn fra klar himmel

– Jeg kan ikke forstå at dette er riktig. Jeg vil forfølge denne saken for å finne ut hvorfor avtalen jeg hadde om 66 prosent pensjon ikke gjelder lenger. Jeg har spart til tjenestepensjon i 35 år, og synes det er merkelig at noen forsyner seg av «mine» penger. Nå er jeg både oppgitt og forbannet. Hvis det virkelig er slik at tjenestepensjonen reduseres på denne måten, så burde noen hatt plikt til å informere om dette. Dette kommer som lyn fra klar himmel, sier han.

Usynlig snubletråd

Fagforbundets pensjonsekspert Steinar Fuglevaag gir Brødreskift rett på det siste punktet.

– Det er ikke lett å si hvem som bør ha plikt til å informere om dette. Men at en slik snubletråd i pensjonssystemet bare ligger der uten at det blir gjort kjent, er helt uakseptabelt, sier han. Han legger til at Fagforbundet ser på hva som kan gjøres for å forbedre informasjonen om dette. Regelen som medfører dette, er dessverre en konsekvens av de nøytrale reglene som ble innført med pensjonsreformen.

Tapte hele tjenestepensjonen

– Det fleste vet at folketrygden blir redusert når man tar den ut tidlig. At det også kan innebære at tjenestepensjonen blir borte, er det knapt noen som vet. Det er ikke lenge siden vi var i kontakt med et medlem som hadde valgt å jobbe fram til han fylte 72. Han hadde tatt ut folketrygd fra han var 62. For han ble konsekvensen enorm. Tjenestepensjonen ble samordnet med en høy teoretisk folketrygd, som i hans tilfelle ble over 66 prosent av lønna. Dermed fikk han ingen ting igjen for sin livsvarige sparing i tjenestepensjonsordningen. Den teoretiske folketrygden hjalp heller ikke, for i realiteten var folketrygden var i og med at han hadde tatt den ut så tidlig. Han satt igjen med lite å leve av resten av livet, forteller Fuglevaag.