Årets forhandlinger er endelig i mål

Herdis Schärer og Unni Rasmussen fra ForhandlingsavdelingaSchärer er leder i konfliktberedskapsgruppa og Rasmussen i Forhandling *** Local Caption *** \\FSRV-FOT02\Bildearkiv\Bilder\Bildearkiv 2008\Info (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Tariff er blitt en helårsbeskjeftigelse for Fagforbundet. Det som tidligere ble kalt vårens vakreste eventyr strekker seg nå over hele året. Siste oppgjør kom til enighet ved mekling 10. november.

05.12.2016 av Marianne Billing
Sist oppdatert: 23.05.2018

Tariff krever mye av hele organisasjonen, særlig i et hovedoppgjør som i år. Fagforbundet er part i om lag 70 tariffavtaler. Oppgjøret i KS, kommunesektorens interesse- og arbeidsgiver-organisasjon, er det som omfatter flest medlemmer, totalt 163 000

– I KS kom vi i mål i mai med forhandlinger, men høsten har vært krevende med tilsammen syv meklinger. I tillegg hadde vi en syv uker lang streik blant energiansatte, sier Unni Rasmussen, leder i Forhandlingsenheten.

Hovedkravene

I ei tid med økonomisk nedgang og stigende arbeidsledighet, var Fagforbundets hovedkrav at medlemmene skulle beholde kjøpekraften. Det har vært en stor utfordring i et nulloppgjør hvor prisstigningen har vært høyere enn for-ventet.

– I offentlig sektor var det viktigste kravet økonomi, og i de andre oppgjør-ene har det i hovedsak vært pensjon som har gjort at oppgjør har gått til mekling, forteller Rasmussen.

Gjennombrudd for hybridpensjon

For første gang har det blitt forhandlet fram en hybrid-pensjons-løsning i et hovedoppgjør. Fagforbundet håper dette betyr et gjennom-brudd for hybrid-pensjon.

– Det er vi fornøyd med, men mye er skjøvet til 2018, så det vil også bli et krevende oppgjør med tanke på pensjon, fastslår Rasmussen.

Kø hos riksmekleren

I noen oppgjør har det gått lang tid fra brudd til mekling. Bruddet har kommet før sommerferien, og meklingen etter. Det skyldes kø hos mekleren.

– Det har vært en veldig krevende høst med tanke på å få kabalen til å gå opp. Og selv om det er en del oppgjør hvor vi har få medlemmer er de like arbeidskrevende. Det må settes av like mange dager til forhandlinger og mekling, og forberedelser og konfliktberedskap blir jo det samme, forteller Rasmussen.

Feilregistreringer skaper kluss

Konfliktberedskapen har hatt utfordringer på grunn av mange feilregistreringer i Fane2.

– Det er viktig at de tillitsvalgte følger med og sjekker at medlemmene er registrert på riktig arbeidsgiver og arbeidssted, sier Rasmussen.

Hun har noen tips til hvordan de tillitsvalgte kan bidra til å gjøre jobben enklere for konfliktberedskapen.

– Det er å holde Fane2 à jour til enhver tid, og at de i forbindelse med konfliktberedskapen har oversikt over sykmeldte, planlagt ferie og slike ting. Det er en jobb som må gjøres, og det ser vi at har vært veldig krevende. Alle spørsmålene konfliktberedskapen får fra tillitsvalgte i forbindelse med meklingene tyder på at også fagforeningene synes dette er vanskelig, sier Rasmussen.