Kommunereformen – hva nå?

Lørenskog kommune

Lørenskog kommune (Foto: Jan Lillehamre)

Kommunereformen er inne i en avgjørende fase. 76 kommuner har vedtatt å bli til 32. Nå har fylkesmennene kommet med sine forslag til ny kommunestruktur. De legger opp til storstilt bruk av tvang.

11.10.2016 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 13.10.2016

Fylkesmennenes forslag til nytt kommunekart skal behandles i Stortinget våren 2017. Regjeringas regionreform har også skutt fart.

– Dette er enda en reform hvor svaret er sammenslåing, mens spørsmålene om innhold og hensikt er ubesvart. Fylk-ene må fatte beslutning innen 1. desember. Regjeringa vil ha ti regioner, forteller Unni Hagen, leder av Strategisk stab.

Strategiplan 2017

Kommune- og regionreform er et av hovedpunktene i strategiplanen for 2017, som landsstyret vedtok 22. september. Fagforbundet vil fortsette sitt kritiske blikk på regjeringas politikk, samtidig som vi tar del i de kommunesammenslåingsprosesser som følger av fattede vedtak. Reformene engasjerer, fordi det berører medlemmene både som ansatte og som innbyggere.

Tillitsvalgtsamlinger

Fagforbundet forbereder arbeidet som disse prosessene vil kreve. Det planlegges regionale dagssamlinger for fagforeninger og tillitsvalgte, som skal i gang med å bygge nye kommuner.

– Dette vil vi gjennomføre i samarbeid med fylker og kompetansesentrene. Vi vil blant annet bruke erfaringer fra prosessene de har hatt i Sandefjord, Andebu og Stokke, forteller Hagen.

Ifølge Hagen vil samlingene ta opp temaer som koordineringsledd, samhandling LO-kommune, lov- og avtaleverk, trepartssamarbeid, oppbygging av ny kommune, konsekvenser som følge av forslag til ny kommunelov, ulike styr-ingsformer og inntektssystemet.

Fakta og kunnskap blir viktig verktøy. Mer informasjon i neste Oss tillitsvalgte.