Norsk-russisk samarbeid: Fagforbundet og ALSWU

Arbeidsplassbesøk hos den kommunale kolektivtafikkbedriften Ekspress. Her viser og forklarer bedriftens leder (til høyre) understellet på en trikk, i bedriftens verkstedhall. Fra Norge: Børge Tingstad (seksjonsleder SST Sør-Trøndelag), Kristen Dalby (omdtillingsenheten) og Ole Roger Berg (fagforeningsleder Buss og sporveisarbeidernes fagforening i Trondheim). (Foto: Tarjei Leistad)

Norsk og russisk fagbevegelse har mye å lære av hverandre. I sommer besøkte Fagforbundet sin søsterorganisasjon ALWSU for å diskutere konkurranseutsetting av offentlig transport.

02.09.2016 av Omstillingsenheten
Sist oppdatert: 12.09.2016

Fagforbundet og det russiske forbundet ALWSU har hatt en samarbeidsavtale siden 2011 for å bygge relasjoner, utveksle erfaringer og diskutere utfordringene som fagbevegelsen bli utsatt for.

Den nasjonale avtalen er fordelt slik at flere fylkeskretser i Fagforbundet samarbeider med oblaster (fylker) i Russland. Fagforbundet i Sør-Trøndelag har en samarbeidsavtale med oblastene Nizhnij Novgorod og Kostroma, som ligger øst for Moskva, langs floden Volga. Samarbeidet har vært om privatisering og konkurranseutsetting, verving og rekruttering, ungdomsarbeid, samt HMS og vernearbeid.

Russlandsbesøk

I midten av august i år møttes oblastene til seminar i Nizhnij Novgorod. Tema for samlingen var privatisering og konkurranseutsetting, særlig av kollektivtransport. Fra Sør-Trøndelag deltok nestleder Gunn-Elin Flakne, leder for SST,. Børge Tingstad og organisasjonssekretær Tarjei Leistad. I tillegg deltok leder for Fagforbundet Buss- og Sporveisarbeidernes Forening i Trondheim, Ole Roger Berg, og rådgiver i omstillingsenheten Kristen Dalby.

Russland har en sterkt utbygd kollektivtransport med trikk, trolleybusser og vanlig buss, i tillegg til t-bane i de større byene. Elektrisk transport er i all hovedsak offentlig drevet, mens vanlige busser er en kombinasjon av offentlig og privat drift. Ifølge ALWSU er mange av de private selskapene upålitelige, utsatt for flere ulykker og de unndrar skatt.

Et mål for fagbevegelsen i Russland er å forhindre ytterligere privatisering og ta tilbake privatiserte virksomheter, eksempelvis ved konkurs. Ole Roger Berg holdt et innlegg om anbud i kollektivtransporten i Sør-Trøndelag.

Lærerikt for begge parter

‒ Vi fikk en god debatt, men vi merker at de russiske tillitsvalgte har så store problemer på andre områder, at kollektivtrafikk ikke står øverst på lista. Det er nok å nevne problemene med rent drikkevann, sa Berg i etterkant av seminaret.

Har vi noe å lære av Russland om kollektivtransport?

‒ Det må være at uregulert kollektivtrafikk er helt håpløst. Busser som kjører om kapp for å kapre passasjerer er ikke veien å gå, sier Berg.

Da Fagforbundet Sør-Trøndelag fikk spørsmål fra forbundet nasjonalt om de ønsket et samarbeid med oblaster i Russland, var svaret klart ja.

‒ Sør-Trøndelag har lenge engasjert seg i internasjonalt og engasjementet i fagforeningene er stort, forklarte Gunn-Elin Flakne. Hun mener nabolandene har mye å lære av hverandre.

‒ Vi knytter internasjonale nettverk, lærer om Russlands historie og får økt forståelse for hvordan Russland drives rent politisk. Ideutveksling på for eksempel verving, oppfølging på arbeidsplassene og klubbstruktur er også noe vi lærer om, avsluttet Flakne.