Sjokkerende funn viser systemmangler ved sykehjem

Illustrasjon

Illustrasjon (Foto: Jan Lillehamre)

– Opprørende! Sykehjemmene skal være en plass hvor det er godt å bo og godt å dø. Det handler om verdighet, sier seksjonsleder Kjellfrid Blakstad i en kommentar til Forbrukerinspektørenes avsløring av elendige forhold på norske sykehjem.

29.03.2012 av Maria Wattne
Sist oppdatert: 29.03.2012

NRKs Forbrukerinspektørene omtalte den 28. mars en sykehjemsundersøkelse som viser at gamle ”tvangsmedisineres og dør alene”, ”mange gamle kommer aldri ut” og at pleierne selv ”ikke vil på sykehjem”.

Fagforbundet har hjulpet NRK å gjennomføre spørreundersøkelsen blant våre medlemmer som er helsefagarbeidere, hjelpepleiere eller sykepleiere. NRK ville spørre medlemmene hvordan de opplever behovet for og innholdet i sykehjemstilbudet. 3 634 ansatte svarte, og undersøkelsen er basert på de 1 474 av disse som jobber på sykehjem.

I tillegg til de alvorlige forholdene vist på NRK, viser undersøkelsen også positive sider ved arbeidet Fagforbundets medlemmer gjør hver eneste dag.
– Pleierne rapporterer at de trives og er stolte av jobben sin. Det er flott, men undersøkelsen viser så alt for tydelig at for å få mulighet til å gjøre en god nok jobb, er de også avhengige av andre faktorer,  understreker Kjellfrid Blakstad.

Mange av pleiernes vonde opplevelser skyldes for dårlig tid, skriver NRK.

«Jeg er stolt over jobben jeg er opplært til å gjøre. Men som oftest føler jeg at jeg ikke strekker til, » skriver et medlem i undersøkelsen.

Avvik ikke tatt på alvor

85 prosent av de spurte svarer at de har varslet om avvik det siste året, men nesten halvparten av dem sier at det ikke førte til noen forandring.

– Dette er spesielt kritikkverdig. Undersøkelsen viser at helsepersonalet gjør en god jobb med å melde fra om avvik, men at en alt for liten del av avvikene blir fulgt opp. Det er viktig å ha gode ledere som tar de ansattes tilbakemeldinger på alvor og følger opp avviksmeldingene som viser hvor det svikter. Da vil de ansatte se at det nytter å si fra, og da kan situasjonen bli bedre, sier seksjonslederen.

Fagforbundet jobber systematisk for å sikre kvaliteten, og har gitt ut veilederen ”Stopp opp – si fra!” om å synliggjøre avvik.

– Men det er ikke nok. Bare 35 prosent av undersøkelsens sykehjemsansatte jobber heltid. Vi trenger hele, faste stillinger, nok folk på jobb og kontinuerlig kompetansebygging for å få til varig bedring.

Bruken av tvang som kommer fram i undersøkelsen, henger også sammen med dette.

– Hvis det er masse vikarer som ikke kjenner pasientene, som ikke har lært hvordan vi løser det, og at det ikke er nok folk på jobb, så bidrar det til at det blir tvang. Men det skal ikke skje, understreker en opprørt seksjonsleder.

Det store tidspresset betyr at det er kortere vei til å bruke tvang for at mat- og stellerutinene skal gå raskere. På spørsmål om de i løpet av det siste året har opplevd at det har vært nødvendig å bruke tvang eller makt som ikke har hjemmel i lov, svarer to av fem ja, ifølge NRK.

Ifølge Pasientrettighetsloven skal helsehjelp bare gis med pasientens samtykke, med mindre det foreligger lovhjemmel eller annet gyldig rettsgrunnlag for å gi helsehjelp uten samtykke. Av de spurte har 35 prosent opplevd brudd på Pasientrettighetsloven på sin arbeidsplass.

Mangler tid og penger

Cirka 70 prosent av pleierne mener økonomiske innstramminger har påvirket pasientene på arbeidsplassen deres, og at grunnbemanningen er for lav. Nesten tre av fem sier at de ikke har tid til alle arbeidsoppgavene sine i løpet av dagen.

Pleierne svarer at pasientene og beboerne i stor grad får dekket sine behov for hygiene, kosthold, toalettbesøk, medisinsk oppfølging og livsnødvendig pleie. Men det er sjeldnere mulig å tilfredsstille individuell døgnrytme og medbestemmelse for pasientene. Hardest går det ut over sosial kontakt og aktiviteter for de eldre, og mange gamle kommer seg aldri ut.

–  Dette er ikke hva vi mener med kvalitet i omsorgen, sier Kjellfrid Blakstad. – Men igjen må vi se på årsakene.

Må dø alene

Ifølge NRK er det 40 prosent av oss som dør på sykehjem eller tilsvarende institusjon i Norge. Fire av fem i undersøkelsen sier at pasientene dør en verdig død. Imidlertid melder halvparten at det er pasienter som dør alene hos dem. De fleste av dem som går bort alene gjør det uventet, men det er også mange av sykehjemmene som ikke tar inn ekstra personell i de tilfellene hvor de vet at det er noen som skal dø snart. Mange av pleierne etterlyser ekstra fastvakter som kan sitte hos de døende pasientene til de går bort. Selv har de ikke tid, skriver NRK