– Flere læreplasser for helsefagarbeidere

Kjellfrid T. Blakstad, leder av Fagforbundet Seksjon helse og sosial og medlem av Arbeidsutvalget. (Foto: Trond Isaksen)

Norge trenger flere læreplasser for helsefagarbeidere skriver lederen av Fagforbundet Seksjon helse og sosial, Kjellfrid T. Blakstad, i et leserbrev i Klassekampen.

22.07.2010 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 22.07.2010

Følgende leserbrev ble publisert i avisa Klassekampen, 22. juli 2010:

" Læreplasser

I Fafos rapport "Gull av gråstein - Tiltak for å redusere frafallet i videregående opplæring" (2010) trekkes mangel på læreplasser fram som en av årsakene til det høye frafallet i den videregående skolen. På et LO-møte om denne Fafo-rapporten sa utdaningsminister Kristin Halvorsen (SV) at hun er tilhenger av å lovfeste retten til læreplass. Fagforbundet krever at en slik lovfesting av retten til læreplass kommer på plass snarest mulig. Mangelen på læreplasser hemmer rekrutteringa av flere helsefagarbeidere. Det er ikek det minste rart at unge som begynner på en fagarbeiderutdanning og etter hvert ser at de ikke kommer til å få noen læreplass, gir opp.

En stadig eldre befolkning gjør at vi trenger flere sykehjemsplasser og en økt satsing på sykehusene. Vi vet at det må rekrutteres rundt 55 000 helsearbeidere innen 2029.

Det må ikke bli slik at man må ha utdanning på høgskole eller universitet for å kunne arbeide på et sykehus. I Finland, Danmark og Tyskland utgjør antall helsefagarbeidere en langt større andel av det totale antallet av ansatte enn det som er tilfelle i sykehusene i Norge. Det er vanskelig å finne medisinskfaglige årsaker til disse ulikhetene.

Helsefagarbeidere utfører grunnleggende pleie og omsorg for pasientene i sykehus. De får dermed en god kunnskap om pasientenes fysiske og psykiske behov. Antall reinnleggelser kan reduseres dersom pasientene ved innleggelse og utskriving fra sykehus opplever at de blir sett og hørt og får svar på det de lurer på.

Fagforbundet mener det er nødvendig å prioritere omsorg, tid og oppmerksomhet for å følge opp hver enkelt pasient også i en akutt behandlingssituasjon i sykehus. Det er dessuten viktig at det finnes en solid stamme av helsefagarbeidere på sykehusene som kan fungere som kompetente indstruktører for lærlingene.

Det er for få læreplasser både i sykehusene og i kommunene. Svært mange kommuner følger ikke oppfordringa fra KS, kommunenes interesse- og arbeidsgiverorganisasjon, om å ta inn én lærling per tusen innbygger.

Det må opprettes en egen oversikt over antall lærlinger i alle enheter i offentlig sektor. Det må stilles krav til hvor mange lærlinger de forskjellige enhetene skal ta inn og antall lærlinger bør rapporteres inn årlig.

Gjennomføres noen av disse tiltakene vil det være med på å bedre rekrutteringa til helsevesenet.

Kjellfrid T. Blakstad, leder av Fagforbundet Seksjon helse og sosial