Til hovedinnhold

Ny Fafo-rapport om å redusere frafall i vidergående opplæring (FAFO 04.03.2010)

Gudmund Hernes har skrevet Fafo-rapporten Gull av gråstein, hvor han anbefaler tiltak som kan redusere frafall i videregående opplæring. Han legger først og fremst vekt på tiltak som har virket, kan virke og virke raskt om de følges opp med organisatorisk fantasi og politisk trykk

04.03.2010 av Hermann Albert
Sist oppdatert: 08.04.2021

Han legger først og fremst vekt på tiltak som harvirket, kan virke og virke raskt om de følges opp medorganisatorisk fantasi og politisk trykk. Og sier samtidig at ingenbehøver å vente på andre – det er nokå gjøre for alle aktører og på allenivåer innen utdanningssystemet: for kunnskapsdepartement ogutdanningsdirektorat, for fylkeskommuner og skolesjefer, forrektorer og lærere, for foreldre og for elevene selv. Allekan gjøre noe med én gang, i dag.

Gull av gråstein

• Frafall fra videregående opplæring er etstort problem. Det omfatter en tredjedel av hvert elevkull,reduserer mulighetene til jobb og øker sjansen fordårligere levekår og helse gjennom hele livet.
• Frafall er ikke et nytt problem, men konsekvensene er troligblitt alvorligere.
• Frafall fra videregående opplæring er ikke etsærnorsk problem – det deles av mange land.
• Frafall er ikke ett problem – det har mangeårsaker, og virkningene er flerfoldige og ulike.
• Frafall har ikke én løsning. Mange tiltak motfrafall er prøvd, men både bruken og ­effektenvarierer svært mye – også innad i Norge.
• Men noe av det som er forsøkt har virket sværtbra! Problemet er derfor ikke først og fremst at man ikkevet hva som kan gjøres, men at det man har sett hjelpe ikkeer nok spredt og er tatt i bruk ­gjennom hele utdanningsverket.Og noe av det som kan virke var kjent alt for et tiår siden,men ble ikke fulgt opp eller iverksatt med tilstrekkelig kraft.

Dette er et optimistisk budskap. Derfor legger denne rapportenførst og fremst vekt på tiltak som har virket, kanvirke og virke raskt om de følges opp med organisatoriskfantasi og politisk trykk. Ledelse fra departementet og frasentralt hold er avgjørende for orkestreringen av densamlete innsatsen som må til. Men selv om iverksettelsen avtiltak er presserende og politisk ledelse er avgjørende,behøver ingen å vente på andre – det ernok å gjøre for alle aktører og på allenivåer innen utdanningssystemet: for kunnskapsdepartement ogutdanningsdirektorat, for fylkeskommuner og skolesjefer, forrektorer og lærere, for foreldre og for elevene selv. Allekan gjøre noe med én gang, i dag. Samlet viltiltakene kunne få en stor og varig effekt.

Last nedrapporten her

 

;
Hei, jeg heter Frøya. Hva kan jeg hjelpe med?