Pinlig forskjellsbehandling (Pressemelding)

- Den økonomiske forskjellsbehandlingen mellom tekniske fag og helse og sosialfag er pinlig. Det sa utvalgsleder Rolf Jørn Karlsen på dagens pressekonferanse der utredningen "Fagopplæring for framtida" ble presentert. Utvalget vil sidestille fagskoleutdanningene.

13.10.2008 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 14.10.2008

- Regjeringen må følge opp likestillingen av fagutdanningene, krever Kjellfrid Blakstad, leder av Seksjon helse og sosial i Fagforbundet. I statsbudsjettet for neste år ble det lagt fram en opptrappingsplan fram mot 2010 for likestilling av tekniske/maritime fag og helse- og sosialfagene.

Kjellfrid Blakstad frykter for hva som vil skje hvis det skulle bli et regjeringsskifte neste høst. - Vi har jobbet lenge for å få slutt på denne urettferdigheten. Opptrappingsplanen må sikres, slår hun fast.

Utvalget har lagt stor vekt på kompetansheving for å møte framtidas behov. - Etterspørselen etter arbeidskraft i helse- og sosialsektoren vil eksplodere etter 2020. Derfor er det viktig å investere i kompetanse nå, mener Rolf Jørn Karlsen. Det er Kjellfrid Blakstad hjertens enig i. - Vi støtter fullt ut utvalgets mål om kompetanseheving.

Hun ser også positivt på utvalgets forslag om å pålegge fylkeskommunene å tilby plasser til alle som søker seg til helse- og sosialfag, samt å pålegge helseforetakene å opprette læreplasser. - Det kan kanskje virke voldsomt, men forslagene møter alvoret i situasjonen for helse- og sosialfagene, slår Kjellfrid Blakstad fast.

Utvalget vil blant annet utvide Y-veien til flere fag. - Jeg håper departementet vil utvide ordningen til også å gjelde helse- og sosialfagene. Det vil påvirke rekrutteringen positivt, mener Kjellfrid Blakstad, leder for Seksjon helse og sosial i Fagforbundet.

For mer informasjon:
Nils Fredrik Hansen, informasjonsrådgiver, mobil 92434326