Anstendig alderdom

I Vårt Land den 19. februar er det et stort oppslag om at mange eldre er underernært på norske sykehjem. En undersøkelse Sosial- og helsedirektoratet (Shdir) har gjort viser at mellom 20 og 50 prosent av de gamle på institusjon er underernært. Fagforbundet er blant de første til å beklage dette.

23.02.2007 av Seksjonsleder Kjellfrid Blakstad
Sist oppdatert: 23.02.2007

Fagforbundet har siden 2002 hatt fokus på FNs eldrerettigheter og retten til et verdig liv. Fagforbundets medlemmer ønsker at alle, både gammel og ung, skal ha tilgang til tjenester av god kvalitet uavhengig av bosted og økonomi.

Det gjelder selvsagt også retten til å spise nok mat - og mat de liker.

Sentralisering og anbud

Fagforbundet har mange medlemmer som tidligere hadde ernæring som hovedfelt på den enkelte institusjonen. Trenden har vært sentralisering og bortfall av disse stillingene på institusjonene. Store sentralkjøkken og anbudsutsettelse har vært svært populært både på sykehus og i pleie- og omsorgssektoren. Dette har fjernet fagkunnskap, fristende matlukt og muligheten for at hver enkelt kan ønske seg det de har lyst på.

Ufaglært

Unni Hemre, nestleder i Norsk Sykepleierforbund, ser helt bort fra disse strukturelle endringene når hun i Vårt Land framhever at underernæring skyldes at det finnes altfor mange ufaglærte i helsesektoren.

Hun er også svært upresis dersom hun mener at alle som ikke er sykepleiere er ufaglærte.

Den største faggruppen på norske sykehjem og i norsk eldreomsorg er hjelpepleiere og omsorgsarbeidere. Uavhengig av hvilken formell utdanning eller realkompetanse

bistandsyter har, er tidsaspektet det aller viktigste når eldre skal ha mat. Det gjelder eldre både på institusjon og i egen bolig.

Tidspress blant de ansatte gjør nok at altfor mange eldre ikke spiser seg mett.

Egen medisin

I en kommentar til brukerundersøkelsen fra Shdir sier helseminister Sylvia Brustad i spørretimen onsdag 21. februar at lokalpolitikerne bør smake sin egen mat, eller medisin, dersom det er det som skal til for at de eldre skal få det bedre.

Fagforbundet tror det er et godt råd.

Det er et politisk ansvar at de eldre har en verdig hverdag. Men det unntar ikke de ansatte deres ansvar for den faglige delen av eldreomsorgen. Og det ansvaret må både sykepleiere, hjelpepleiere, omsorgsarbeidere og øvrige ansatte ta.

Helsefagarbeideren

Fagforbundet krever at politikerne satser mer på tilbudet til eldre pleietrengende, og at det utdannes og ansettes mange flere kompetente og motiverte medarbeidere i helse- og omsorgssektoren.

Forbundet bruker blant annet mye ressurser på å ta i mot den nye helsefagarbeideren. Vi oppfordrer Norsk Sykepleierforbund til å gjøre det samme. Da kan Norge på sikt klare å oppfylle FNs rettigheter for eldre mennesker.