Kvinner viser vei

Livet ble snudd til det bedre for Dominga (37) og hennes tre barn med hjelp fra Fagforbundet.

31.10.2013 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 03.05.2017

Dominga bor utenfor byen Huambo i Angola – der det ikke er gitt at en fattig aleneforsørger klarer å skaffe nok mat til familien. Hun er enke, og to av barna går på barneskole, den yngste er i barnehage.

Hun mottar støtte gjennom Fagforbundets SOS-familieprogram – som er hjelp til selvhjelp i lokalsamfunnet. Nærmere 300 barn og deres familier er med i programmet, som kommer i tillegg til Fagforbundets SOS-barneby og skolen.

– Tusen, tusen takk. Jeg vet ikke hvordan jeg kan få takket nok, sier Dominga.

Utdanning for barn og voksne

De tre barna ville neppe gått på skole og i barnehage uten hjelp – og det skyldes ikke bare kostnadene. Mange barn i Angola mangler fødselsbevis. Det må de ha for å begynne på skole og komme seg ut i arbeidslivet.

– Mine barn drømmer om å bli lærere. De spør om det lar seg gjøre – og jeg sier ja, selvsagt er det mulig. Det er godt å kunne gi mine barn en god og trygg framtid, sier hun.

Hun har selv sørget for å etterutdanne seg for å kunne hjelpe barna med leksene. Borgerkrigen tvang henne ut av skolen etter fjerde klasse, men Dominga har vært på voksenopplæring for å lære bedre å skrive og regne.

Hjelp til selvhjelp

Og det er flere grunner til å smile for familien på fire. Takket være et mikrokredittlån fra familieprogrammet, selger hun dagligvarer fra hjemmet sitt.

– Tidligere hadde jeg ikke penger til å kjøpe nok mat til oss. Nå står jeg på egne ben og mangler ikke stort. Jeg håper at også andre familier kan få hjelp.

Afonso Castro, nasjonal direktør for SOS-barnebyer Angola, kan fortelle at Domingas eksempel ikke er enestående.

– Dette er en annerledes hjelp til barna. Mens vi i barnebyen bygger opp en ny familie med barn og mor, handler dette om å støtte opp om naturlig etablerte familier der ofte enker eller bestemødre er husstandens overhode, forteller Castro.

Han understreker at ekstrem fattigdom altfor ofte tvinger ungene til å måtte klare seg uten voksne.

– Det handler om å styrke familien så barna ikke faller utenfor sikkerhetsnettet, sier Afonso Castro.

Fagforbundets SOS-barneby

• Åpnet i Huambo i Angola i 2010.
  • Tolv familehus med plass til 120 barn.
  • Hvert hus har en egen SOS-mor.
  • Egen barnehage for 100 barn.
  • Finansieres av medlemmer og foreninger.

Artikkelen er opprinnelig publisert i Fagbladet nr 10 - 2013