Får fly til 65 – tross aldersgrense
Høyesterett har gitt ti piloter i Helikopterservice rett til å stå i jobb til 65 år. Det til tross for at bedriften hadde en tariffavtalt aldersgrense på 60 år. Dermed gjorde retten om vurderingen til to tidligere rettsinstanser og tariffpartene.
27.02.2012
av
Geirmund Jor
Sist oppdatert: 27.02.2012
– Dommen kan få betydning for andre tariffavtalte
ordninger, men vil nok ikke gripe inn i retten blant annet
Fagforbundet har avtalt for grupper av ansatte til å gå
av. Vi må vurdere om det kan opprettholdes en plikt til
å fratre ved særaldersgrense eller om dette er i strid
med diskrimineringsbestemmelsene, sier forbundsadvokat Anne-Gry
Rønning-Aaby.
Saken gjaldt aldersdiskriminering, jf. arbeidsmiljøloven
kapittel 13, og reiste spørsmål om arbeidsgiver
på grunnlag av tariffavtale kunne kreve at helikopterflygere
fratrer ved fylte 60 år.
Forbudt å diskriminere for alder
Ti helikopterflygere saksøkte arbeidsgiveren med krav om
å få stå i stillingen etter fylte 60 år,
selv om partene mente det fulgte av tariffavtalen at de måtte
fratre ved fylte 60 år. De viste til aml kapittel 13 som
forbyr forskjellsbehandling på grunn av alder.
Høyesterett sier at loven skal tolkes slik at den er
forenlig med EU-direktivet om likebehandling i arbeidslivet. Den
siste dommen fra EU-domstolen gjaldt en sak mellom flygere og
Lufthansa om den tariffastsatte sekstiårsgrensen som gjaldt
for dem. Domstolen konkluderte med at aldersgrensa ikke kunne
begrunnes med sikkerhet eller helse fordi sertifikatreglene
tillater flyging til man fyller 65 år.
Sikkerhet ikke i fare
De norske sertifikatreglene har tilsvarende regler med
aldersgrense på 65 år. Derfor mente Høyesterett
at sikkerhetshensyn eller helsemessige forhold ikke kunne begrunne
sekstiårsgrensen for flygerne. Høyesterett tok ikke
stilling til om andre formål; verdig avgang, mulighet for
avansement for yngre flygere og forsvar av en etablert aldersgrense
med unison oppslutning - var saklige. De var uansett ikke
tungtveiende nok til å kreve at flygerne sluttet når de
fylte 60 år.
Det ble heller ikke avgjørende at flygerne får en god
pensjon ved fylte 60 år, og at de kan jobbe ved siden av
pensjonen. Deltakelse i arbeidslivet dekker flere behov enn selve
inntekten, blant annet sosiale behov, behov for å bruke sine
ferdigheter og å gjøre nytte for seg, sier
Høyesterett.
Arbeidstakerorganisasjonen la vekt på å bevare
pensjonsordningen. Dommeren skriver at det ikke er en direkte
sammenheng mellom pensjonsordningen og tvungen avgang. I prinsippet
kan arbeidstakerne beholde både retten til å gå
av med full pensjon når de fyller 58 år og
opptjeningstiden på 30 år, selv om de får rett
til å stå i sin stilling etter fylte 60 år.
– Jeg ser ikke bort fra at det kan bli vanskeligere for
arbeidstaker å begrunne en fortsatt pensjonsalder
på 58 år, dersom det skulle vise seg at mange flygere
velger å fly fram til de er 65 år. Men siden loven
forbyr aldersdiskriminering, er det verken nødvendig eller
forholdsmessig å nekte pilotene å stå i jobb til
de er 65, sier Høyesterett.