Et Laos fritt for klasebomber

Hunder viser seg å være en suksess i kartleggingen av klasebomber i Laos.

Hunder viser seg å være en suksess i kartleggingen av klasebomber i Laos. (Foto: NPA Laos)

Fagforbundet har støttet Norsk Folkehjelps sitt arbeid med å gjøre Laos trygt siden 2009. Det siste året med støtte til team tre i provinsen Saravan, sør i landet. Teamet kartlegger og fjerner klasebomber og andre eksplosiver. Resultatet er blant annet at mark og elver frigis til befolkningen slik at de kan dyrke og fiske trygt. Det er med å skape utvikling og bedre levevilkår for alle i Laos.

10.11.2016 av Torild Holmedal, Fagforbundets Laos-ambassadør
Sist oppdatert: 10.11.2016

Jonas Zachrisson, Norsk Folkehjelps landdirektør i Laos har vært i Oslo, og jeg benyttet muligheten til å ta en prat med han og bli oppdatert på fremdriften i arbeidet med å rydde Laos for klasebomber.

Amerikansk pengestøtte kan sikre Norsk Folkehjelps systematiske arbeid

President Barak Obama ga i september 2016 tilsagn om 90 millioner dollar fordelt på tre år til arbeidet med å kartlegge og fjerne klasebomber i Laos. Dette er en økning med 15 millioner dollar pr år. Obama la ikke skjul på USAs forpliktelse til rydde opp de over to millioner tonn med bomber de slapp over Laos under Vietnam krigen 1964-1973. Det er 80 millioner udetonerte klasebomber og blindgjengere igjen på bakken. Det er årlige dødsfall og skader på menneskene som følge av dette. Landet har et underutviklet jordbruk og fiske og er fortsatt et av de fattigste land i verden.

- Laos kan utnytte de store naturressursene landet har dersom pengestøtten fra USA fører til at det systematiske arbeidet Norsk Folkehjelp med ikke-teknisk kartlegging, teknisk kartlegging og rydding fortsetter. Da kan Laos bli klasebombetrygt i løpet av de neste 20 år, sier Jonas Zachrisson.

Det metodiske og systematiske arbeidet med kartlegging og rydding i regi av Norsk Folkehjelp har bidratt til større åpenhet og bedre kommunikasjon mellom organisasjoner og myndigheter. Noe som også fører til et enda mer effektivt kartlegging og ryddearbeid.

Utfordringen er at midlene fra USA ikke kommer til å realiseres før tredje kvartal i 2017. Som en følge av det sitter andre givere på vent for å se hvor amerikanske midler går før de vurderer hvilke prosjekter de skal støtte. I tillegg er midlene fra tv-aksjonen 2011 begynt å gå mot slutten. Konsekvensen er at Norsk Folkehjelp har måtte si opp noen av sine ansatte, som igjen fører til noe lavere aktivitet. Dermed forsvinner også kompetansen som er bygd opp over tid, men det er godt håp om at den kompetansen kommer tilbake når finansieringen er på plass igjen.

Hundeprosjektet er en suksess

Med støtte fra svenske myndigheter har Norsk Folkehjelp gjennomført et prøveprosjekt med hunder i letingen etter eksplosiver i tre byer i Saravanprovinsen. Hundene er trent til å skille luktene av eksplosiver fra ufarlige metaller som også ligger i jorden. Forsøkene som er gjort viser det samme resultatet under ulike vilkår og når eksplosivene ligger på ulike dybde i jorden. Letearbeidet er billigere, mer effektivt og tryggere ved bruk av hunder. Hundene vil være et supplement til manuell leting. Norsk Folkehjelp fortsetter å teste ut hundene mens de avventer tilbakemelding fra svenske myndigheter om fortsatt støtte.

Godt samarbeid og koordinering gir resultat

Norsk Folkehjelp er den organisasjonen som har prosjekter i flest provinser i landet.

- Vi jobber godt sammen med nasjonale organisasjonen UXO Laos. Målsettingen er å få økt nasjonal kompetanse på karlegging og rydding. Vi håper på å kunne bidra med mer støtte til koordineringsarbeidet. Sentralt i koordineringsarbeidet er en database som samler informasjon om når og hvor kartlegging og leting er gjort. Norsk Folkehjelp har erfaring med databasen fra Vietnam og Kambodsja og vi vil hjelpe myndighetene i Laos med å få større oversikt over den jobben som gjøres av flere organisasjoner, forteller Jonas Zachrisson.

Det er ikke mulig å fjerne alle millionene av klasebomber som ligger igjen i Laos, men landdirektøren er likevel optimistisk.

- Til tross for at vi har noen utfordringer de kommende månedene så er vi optimistisk på at prosjektene vil få de nødvendige økonomiske tilskuddene i løpet av 2017. Da er målet om et klasebombe trygt Laos i løpet av 20 år innenfor rekkevidde, sier Jonas Zachrisson.