Hunder gir optimisme i Laos

Torild Holmedal og Eddie Whyte (t.h) møtte Jonas Zachrisson, Norsk Folkehjelps landdirektør i Laos, for en oppdatering på prosjektet Fagforbundet støtter i Saravan-provinsen. (Foto: Ingunn Eriksen)

Fagforbundet støtter Norsk Folkehjelps prosjekt med å fjerne klasebomber i Saravan-provinsen i Laos. Kartlegging og fjerning av klasebombene er tidkrevende. Nå er det håp om at hunder skal gi fortgang i arbeidet med å gjøre landet trygt.

13.11.2015 av Eddie Whyte og Torild Holmedal, Fagforbundets Laos-ambassadører
Sist oppdatert: 13.11.2015

USAs glemte krig

Arbeidet med å fjerne eksplosiver i Laos fortsetter. Tidligere i år besøkte vi Fagforbundets solidaritetsprosjekt i landet, der vi møtte klasebombeofre og eksplosivryddere. Vi fikk se med egne øyne hvordan kartlegging og uskadeliggjøring av slike bomber kan gi folk en tryggere hverdag.

USAs «hemmelig krig» i Laos har nesten blitt glemt. At Laos var nøytralt under krigen mellom USA og Vietnam, hjalp lite. Mellom 1964 og 1973 slapp amerikanske styrker mer enn 2 millioner tonn bomber på det lille landet i sør-øst Asia.

Det tilsvarer mer enn det som ble brukt mot Tyskland og Japan tilsammen under den andre verdenskrigen. Landet ble teppebombet fra nord til sør. Rundt en tredel av befolkningen i Laos ble drept, skadet eller gjort hjemløse som følge av USAs hemmelig krig.

Klasebomber er en av krigføringens mest vilkårlige våpen. Når de slippes, sprekker de og sprer hundrevis av småbomber på størrelse med en tennisball. Førti år etter krigens slutt forblir disse avskyelige våpnene like farlige - nesten en tredel av de 300 000 klasevåpen eksploderte ikke og ligger igjen etter den vanvittige bombingen. Over 20 000 sivile er drept eller skadet etter slutten av krigen og nesten halvparten er barn.

40 år etter krigen er Laos fremdeles underutviklet

Laos er den mest bombede nasjonen i verdenshistorien, er ekstremt underutviklet og kun nylig på vei ut av en politisk isolasjon fra resten av verden. Gamle krigshandlinger begrenser i stor grad innsatsen for å heve levestandarden og motarbeide fattigdom og sult. Det har gjort store deler av et land med store naturressurser, til et land der områder er ubeboelige og uproduktive. De hardest rammede områdene er også de fattigste.

Oppryddingen av klasebomber og andre eksplosiver fra krigen, går sakte. USA brukte 17 millioner dollar daglig under Vietnamkrigen. De bruker 15 millioner dollar årlig i opprydningsarbeidet. Mellom en tredel og halvparten av landet er fortsatt forurenset 40 år etter krigen. I Sekong-provinsen har Fagforbundets samarbeidsprosjekt med Norsk Folkehjelp bidratt til at folk er tilbake på kaffeplantasjene, og på rismarkene.

Kartlegging er alfa omega for suksess

Norsk Folkehjelps landsdirektør Jonas Zachrisson var nylig i Oslo og oppdaterte oss på arbeidet i Laos. Det jobbes blant annet med en ny avtale med laotiske myndigheter om fortsatt kartlegging og rydding.

Provinsene i Laos har en god del autonomi noe som gjør at avtaler må lages med myndighetene både på regionalt- og nasjonalt nivå. Avtalene med myndighetene i provinsene blir spesielt viktige for å kunne jobbe på tvers av provinsene.

Arbeidet med å kartlegge og rydde sprengstoff organiseres i team. Fagforbundet støtter team 3 som arbeider i Saravan. Da vi var der på besøk i februar, så vi teamene i aksjon da de gjennomførte en teknisk kartlegging i et område med mye vegetasjon og ulendt terreng. Det er et nøysomt arbeid som gjennomføres kvadrat for kvadrat med metallsøker.

Hunder kan være løsningen

Zachrisson fortalte at Fagforbundets team får nå opplæring i å bruke hunder i det tekniske kartleggingsarbeidet. Prøveforsøket er et samarbeid med Norsk Folkehjelp Kambodsja. Hundene har fått sin grunnopplæring ved Norsk Folkehjelps treningssenter for minehunder i Sarajevo og er deretter trent opp i Kambodsja for å tilpasses lokale forhold. Hundene settes inn som et supplement til menneskelige ressurser – noe som vil gjøre arbeidet mer effektivt.  3. november var en stor dag for teamene i Saravan. Da var to hunder på plass med sine kambodsjanske trenere. Hvis dette forsøket blir vellykket, vil tempoet i å gjøre Laos tryggere vil øke betraktelig.

Støtten fra Fagforbundet viser at det nytter

Fagforbundet har støttet Norsk Folkehjelp i Laos siden 2009. Det har vært en kraftig nedgang i tapte liv på nasjonalt plan – fra 300 i 2008 til 41 i 2013. Metodikken som er utviklet fungerer og er nå tatt i bruk andre steder i verden.

Arbeidet viser fremskritt og frigir land til næringsutvikling generelt og jordbruk spesielt. Det er nødvendig for at Laos skal kunne utvikle landet sitt og ta de rike naturressursene i bruk. Det er Laos vei ut av fattigdommen.

Fagforbundets Laos-ambassadører kommer gjerne på besøk på et medlemsmøte, representantskap eller seksjonssamling for å fortelle mer og vise hvorfor vår støtte fortsatt er viktig. Prosjektet vårt er noe vi i Fagforbundet har all grunn til å være stolte av. Det viser solidaritet i praksis. For å avtale besøk, kontakt Torild Holmedal og Eddie Whyte.