Israel plikter å sørge for sikkerheten til befolkningen på Gaza

På vei hjem til grushaugen. Gaza 10. november 2015

På vei hjem til grushaugen. Gaza 10. november 2015 (Foto: Ingunn Eriksen)

Drap på 1483 sivile er ikke noe som «dessverre skjer». Den israelske ambassaden i Oslo tegner i Dagbladet 25/2 et bilde av Israels angrep mot Gaza i fjor uten noen sammenheng med grusomhetene som faktisk foregikk.

26.02.2015 av Liv Tørres, Norsk Folkehjelp og Mette Nord, Fagforbundet
Sist oppdatert: 26.02.2015

2205 palestinere og 72 israelere, deriblant 66 soldater, ble drept under angrepene i fjor sommer. Ifølge FN var minst 1483 av palestinerne sivile - 521 barn og 283 kvinner. Tapet av så mange sivile liv i løpet av 51 dager kan ikke, slik Israels ambassade forsøker, betegnes som «uforutsette og uheldige ting» som «dessverre skjer». Organisasjoner som Amnesty International og B’Tselem har undersøkt angrepene på Gaza og konkludert med at angrepene mot sivile mål var målrettede og potensielle krigsforbrytelser. Israels varsling av angrep som skulle komme hadde liten verdi i et område på størrelse med Oslo hvor 1,8 millioner er innesperret, og hvor hele området var under angrep uten steder å flykte. Det er dokumentert tilfeller hvor folk fulgte advarslene fra Israel og flyktet, men som likevel ble drept i angrep. Mange ble angrepet uten forvarsel.

Israel trakk bosettere og militære ut av Gaza i 2005, men opprettholder en tung blokade og kontrollerer grensene, luftrommet og sjøen rundt. Som okkupasjonsmakt har de plikt til å sørge for sikkerheten til den okkuperte befolkningen. I stedet for å anerkjenne forbrytelsene mot sivilbefolkningen i Gaza i fjor sommer, velger Israel å undergrave uavhengige granskninger.

Norsk Folkehjelp og Fagforbundet fordømmer alle angrep mot vilkårlige og sivile mål, fra både Israel og væpnede palestinske grupperinger. De pårørende fortjener rettferdighet. De ansvarlige må stilles til ansvar for potensielle krigsforbrytelser. Vi oppfordrer derfor Israel til å tiltre Romastatuttene og akseptere den internasjonale domstolens jurisdiksjon, slik at en pålitelig og effektiv rettsprosess kan finne sted. Hvis Israel er interessert i å beskytte sivile vil de vel ønske det.

Publisert i Dagbladet 26. februar 2015.