Leverandørdatabasen – gir oversikt over din kommunes innkjøp

Illustrasjon: Trude Tjensvold

Tillitsvalgte i Nordland var de første i Fagforbundet som tok i bruk verktøyet som gir en oversikt over hvem kommunene kjøper tjenester fra, og hvor mye de betaler.

19.04.2017 av Samfunnsøkonomisk enhet
Sist oppdatert: 27.04.2017

Bli kjent med hvor mye og hvem kommunen kjøper tjenester fra. Leverandørdatabasen er et verktøy som Fagforbundet abonnerer på, for å informasjon om hvordan kommunens og dermed fellesskapets ressurser brukes.

Kommunal rapport har siden 2013 samlet inn informasjon fra kommunenorge om hvilke bedrifter som fakturerer kommuner i Norge. Basen inneholder data over hvilke bedrifter dette er og hvor mye de har fakturert hver enkelt kommune. Fra 2015 er det også mulig å få informasjon om hvilket tjenesteområde i kommunen den kjøpte tjenesten er utført, samt bransjeoversikter. Alle data er mulig å sette sammen på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå.

Data fra basen gir grunnlag for dybdeanalyser og er nyttig på flere måter, blant annet for å bli kjent med økonomien og økonomistyringen i egen kommune - og omfanget av private leverandører.

Et eksempel fra kjøp av barnevernstjenester

Det ble i 2015 kjøpt barnevernstjenester fra norske kommuner for til sammen 182,7 millioner kroner. 182 kommuner benytter seg av private bedrifter i større eller mindre grad. Nedenfor vises de ti største leverandørene som til sammen solgte for kr. 134,4 mill.

Brukes i Nordland

Mulighetene til å bruke Leverandørdatabasen ble presentert på tillitsvalgtforum i Nordland i april. Grunnlaget for basen ble gjennomgått og mulighetene ble vist samtidig som styrker og svakheter i systemet ble tatt opp. Det ble brukt lokale eksempler, noe som både vekket forundring, ettertanke og grunnlag for ytterligere spørsmål. Noe var godt kjent fra før.

Veien videre

Tillitsvalgte i kommuner i Nordland er de første som tar i bruk denne informasjonen i arbeid sitt. En viktig forutsetningen for bruk av denne informasjon og for å få et godt resultat er å koble lokalkunnskap med kunnskap om kommuneøkonomi. Uten lokalkunnskap har tallene liten verdi og med mulighet for feil konklusjoner. De tillitsvalgte kjenner sine utfordringer og hva behovet er, og vi vil bistå med uttrekk av data og tolking av disse i samarbeid med den tillitsvalgte.

Trenger du hjelp til å hente ut informasjon fra din kommune?

Ta kontakt med samfunnsøkonomisk enhet i Fagforbundet, ved rådgiver sidsel.schade@fagforbundet.no eller leder fanny.voldnes@fagforbundet.no