Matlaging på AKS

Randi Færevik mener at de ansatte på AKS må få flere ressurser til matlaging.

02.01.2019
Sist oppdatert: 09.01.2019

Under overskriften «Rapport slakter maten på AKS», i Dagsavisen 14. desember, henvises det til en undersøkelse som viser at skolebarn får for lite sunn mat på Aktivitetsskolen (AKS). Oppslaget gjorde mange AKS-medarbeidere provoserte. De opplevde å bli framstilt som kunnskapsløse og late.

Det er mange kompetente og dyktige ansatte i AKS. Mange av disse har også utdanning som barne- og ungdomsarbeidere hvor helse og ernæring er en del av pensum. Men hvor mye og variert mat forventes det at det skal trylles frem, når summen de ansatte skal lage mat for pr barn er kr 2,50 pr dag? Hvem skal lage maten og hvor skal den lages? Hvordan skal dette organiseres med det utstyret, de lokaler og den bemanningen som er i dag?

Ansatte som jobber i AKS har en hektisk hverdag med ansvar for 12 til 24 barn hver. Mange av de AKS-ansatte jobber ufrivillig deltid og er sammen med barna rundt 2–3 timer daglig. I dette tidsrommet skal den ansatte bidra til «å fremme barnas psykiske og fysiske helse, samt bidra til deres sosiale og faglige utvikling». Det har Inga Marte Thorkildsen skrevet i forordet til rammeplanen. AKS skal også være en læringsstøttende arena og det skal jobbes med språk, matematikk, natur, miljø, kunst, kultur og mye mer. I tillegg skal det lages variert og næringsrik mat?

Thorkildsen lover å ta grep om den dårlige maten på AKS. Det er bra, men er løsningen å bare sende de ansatte på kurs?

Fagforbundet, som organiserer over 2000 ansatte i AKS og skole, tror det må tas flere grep. Det trengs flere hele og faste stillinger, en lønn det går an å leve av og flere må ta fagbrev. Vi må bruke mer penger på ernæring enn til konsulenter i Utdanningsetaten. Våre medlemmer er opptatt av kvalitet på AKS. Dette gjelder også kosthold. Men skal vi få til et best mulig tilbud til barna våre må forholdene legges bedre til rette. Det rødgrønne byrådet har fått til mye bra med gratis AKS for over 15.000 barn i Oslo. Men det må sees på matbudsjetter og bemanning om kvaliteten skal sikres

Randi Færevik

Yrkesseksjonsleder for kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet Oslo.

Publisert i Dagsavisen 31. desember 2018.