Medlemsforankret høring om fremtidig kirkelig organisering

Dette notatet skal være til hjelp for lokale og regionale ledd i arbeidet med innspill til Fagforbundets høringsuttalelse om fremtidig organisering av Den norske kirke. Vi ønsker at vår høringsuttalelse i størst mulig grad skal være medlemsforankret. Vi vil fange opp og basere oss på det som er viktig for ansatte innen alle yrkesgrupper i Den norske kirke. Derfor ønsker vi at tillitsvalgte i KA og fagforeninger i kommunene henter inn KA-ansattes vurderinger. Seksjonene regionalt vil fungere som bindeledd mellom lokalnivået og yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst sentralt.

05.10.2021
Sist oppdatert: 13.01.2022

I mars leverte Müller-Nilssen-utvalget sin utredningsrapport med forslag til fremtidig organisering av Den norske kirke. Kirkerådet har hatt rapporten opp til behandling og sendt den ut på bred høring blant offentlige og kirkelige instanser. I rapporten finnes flere ulike modeller for viktige spørsmål som organisering av arbeidsgiveransvaret i Den norske kirke, daglig ledelse og valgordninger. For Fagforbundet er det avgjørende at vi leverer en solid høring på denne rapporten. Kirkemøtet skal i løpet av 2022 begynne å legge føringer for hvordan Den norske kirke skal se ut i fremtiden. Dette vil få konsekvenser for hva slags arbeidsplass kirken blir for alle ansatte. Relasjonene mellom kirke og kommune vil bli endret dersom dagens fellesråd erstattes med prostifellesråd som de fleste plasser vil inkludere flere kommuner. Hva vil dette kunne ha å si for virksomheten i lokalkirka? Rammebetingelsene for gravplassvirksomheten er et viktig tema for Fagforbundet. Hva skal til for at denne delen av virksomheten skal fungere best mulig? Hvordan skal gravplassvirksomheten ledes? Hva må til for at kirkelig gravplassvirksomhet fortsatt skal være en forsvarlig ordning?

Fagforbundet er den eneste arbeidstakerorganisasjonen som har medlemmer blant alle yrkesgrupper i Den norske kirke. Dette forplikter oss til å se helhet. Samtidig er hovedvekten av medlemmene våre ansatt innen drift og administrasjon. Gravplassarbeidere. Kontoransatte. Kirketjenere. Vi erfarer at det kan være vanskelig å få ansatte i disse yrkesgruppene til å si sin mening om hvilke betingelser de mener må være på plass for at deres yrkesutøvelse skal bli best mulig. Fagforbundet har et særlig ansvar for å gjøre seg kjent med og løfte frem disse yrkesgruppenes perspektiv.

Müller-Nilssen-utvalgets rapport er omfattende. Det er mange tema som behandles og mye er komplisert. Alle trenger ikke uttale seg om alt, men det er viktig at alle får uttale seg om det de er opptatt av. Lenger ned i dette notatet blir det satt opp spørsmål Fagforbundet sentralt gjerne vil ha innspill på.

Dersom klubber, fagforeninger eller regionale ledd ønsker å basere tilbakemeldingene på kirkerådets høringsspørsmål er det også mulig (se lenke). Dersom det er spørsmål til høringsdokumentet, Fagforbundets høringsprosess eller annet, er det bare å ta kontakt med yrkesseksjonen sentralt.

Infofilm Kirkerådet har laget en god informasjonsfilm om Müller-Nilssen-utvalgets rapport. Her forklares de ulike forslagene og alternativene på en god måte. I mange tilfeller vil denne filmen være et tilstrekkelig grunnlag for gode diskusjoner. Men på noen tema, som grunnlaget for samhandling mellom kommune og kirke, rammebetingelsene for gravplassvirksomheten og hvordan lokalkirken skal ta fatt i deltidsproblematikken er ikke filmen tilstrekkelig. Ikke det at rapporten gir gode svar heller, men nettopp mulige konsekvenser av manglende utredning er viktig å løfte frem. Kirkerådets informasjonsfilm om Müller-Nilssen-utvalget: https://youtu.be/OX1aDG8RW5E Rapporten fra utvalget: https://kirken.no/nb-NO/om-kirken/slik-styres-kirken/kirkelig%20organisering/aktuelt2/rapport%20samhandling%20i%20en%20selvstendig%20folkekirke/ Kirkerådets høringsside: https://kirken.no/nb-NO/om-kirken/slik-styres-kirken/kirkelig%20organisering/aktuelt2/rapport%20samhandling%20i%20en%20selvstendig%20folkekirke/

Dette må vi ha innspill om!

Så det viktigste til slutt. Hva tenker dere om disse spørsmålene? Alle trenger ikke svare på alt. Ta tak i det som synes relevant og viktig. Er det andre problemstillinger dere er opptatt av enn disse

- Hvilke krav skal stilles til faglig ledelse av de ulike yrkesgruppene?

- Hvordan kan vi sikre likestilte muligheter til faglig utvikling for alle?

- Er hvem som skal lede hvem viktig? Hva tenker dere om de ulike modellene for ledelse av prostifellesrådet? Hvilke fordeler og problemer ser dere ved de ulike modellene?

- Hva er viktig når det gjelder nærhet mellom ledelse og ansatt (geografisk og organisatorisk).

- Hvordan kan organisering, styre og ledelse bidra til helhet og balanse mellom kirkens rolle som trossamfunn, samfunnsinstitusjon og myndighet?

- Hvilke muligheter og problemer ser dere i prostifellesrådets relasjon til kommunene?

- Hva skal til for at en stilling skal oppleves meningsfull? Hvordan kan vi tenke store og fulle stillinger der oppgavene er for få til å fylle tradisjonelle yreksskategorier?

- Hvordan kan vi gjennom organisering, ledelse og styring sikre reell tverrfaglighet og samarbeid?

- Hva er viktig å få på plass når det gjelder medbestemmelse, HMS, vernetjeneste, partssammensatt arbeid etc? Hvilke muligheter og utfordringer ligger i modellene?

- Hva tenker dere om gravplasstjenestenes plass i prostifellesrådet? Hvilke problemer reiser modellene? Hvilke muligheter? Styrkes eller svekkes ordningens legitimitet? Hva må minimum være ivaretatt for at kirkelig gravferdsmyndighet fortsatt skal være forsvarlig prinsipielt og praktisk?