Invester i ungdommen, invester i fritidsklubben

(Foto: Fagforbundet)

Ytre Arna fritidsklubb og ungdomsklubben på Laksevåg får nå mer penger til å drive et tilbud for og med ungdommen. Selv om 700 000 kroner ikke er den store kostnaden for en stor kommune som Bergen, så utgjør det en stor forskjell for fritidsklubbene. De opplever ofte å være utsatt når kommunen går inn i budsjettforhandlinger og omtales ofte som ikke lovpålagte tjenester.

06.04.2022 av Knut Remi Heimvik, leder for yrkesseksjon kirke, kultur og oppvekst i Fagforbundet Vestland
Sist oppdatert: 06.04.2022

På fritidsklubbene tilbys det kulturaktiviteter i alle sjangre for alle typer ungdom. Fordi ungdommene selv utvikler og skaper aktiviteten er det kulturelle mangfoldet enormt. Siden møteplassene er gratis og et lavterskeltilbud er fritidsklubbene en av de mest inkluderende og åpne kulturarenaene vi har.

Ungdommene går ikke på «klubben» fordi det er forebyggende og gratis, men fordi det er et sted med aktivitet som de ønsker å delta på. Ungdom fritas derimot fra stigmaet som kan oppleves ved å være fattig og ikke kunne delta på grunn av gratisprinsippet. Det å kunne delta på like premisser, oppleve mestringsfølelse og være aktiv sammen med andre bidrar til styrket psykisk og fysisk helse.

Selv om «klubben» er gratis, er det ikke gratis å drive den. Profesjonelt ungdomsarbeid på åpne møteplasser krever fast ansatte ungdomsarbeidere, tilrettelagte lokaler og stabile rammer for drift. De ansatte trenger en trygg arbeidsplass som gir forutsigbarhet, og vi mener derfor at de drives best kommunalt enn som tiltak drevet av frivillige.

Arbeidet ansatte gjør på fritidsklubber og åpne møteplasser handler om å skape gode relasjoner mellom ungdom og de voksne ansatte, men også innad i ungdomsmiljøet. Dette vet vi reduserer forekomsten av rus og kriminalitet, og styrker de unges selvbilde og mestringsfølelse.

Fritidsklubben er den nest største samlingsarenaen for ungdom etter idretten. Om Bergen kommune virkelig vil ha et levedyktig kulturliv som er mangfoldig, åpent og inkluderende så må de satse på den største kulturarenaen for ungdom.

Ikke noe klisjé er mer forankret i virkeligheten enn at ungdommen er fremtiden. Derfor er det vel verdt å fortsatt investere oppmerksomheten og penger på ungdommen!

Samling for yrkesseksjonslederne i forbundsregionene, kirke, kultur og oppvekst, 3.-4. april 2018Knut Remi Heimvik, Hordaland

Knut Remi Heimvik, Fagforbundet Vestland

(Foto: Birgit Dannenberg