Siden sist

19.09.2022
Sist oppdatert: 23.09.2022

Hvem blir ny leder? Fagforbundet holder kortene tett til brystet før landsmøtet og offentliggjør forslag til ny ledelse først to timer før valget. - Dette er demokratisk, sier valgkomiteleder Trond Helland.

Styret i Helse Nord RHF har vedtatt ikke å iverksette nye større investeringer og å utsette lånesøknader til to nye byggeprosjekter pga. store økonomiske underskudd.

Det ble ingen streik i Posten, og resultatet ble et godt lønnsløft. Det ble klart etter at partene ble enige i mekling natt til 8. september. Et flertall av medlemmene i avtaleområdet stemte nei til lønnsoppgjøret i uravstemningen i sommer.

Fagforbundet og NHO ble enige i forhandlingene som gjelder dyrepleiere og klinikkassistenter ansatt på dyreklinikk.

Vidar Kristiansen fikk prisen som årets byggdrifter. Den erfarne byggdrifteren jobber til daglig på Hjalmar Johansen videregående skole i Skien.

I august ble kontorene til 6 palestinske menneskerettighetsorganisasjoner, flere av dem Fagforbundets samarbeidspartnere, stormet og nedstengt av israelske soldater. Stein Guldbrandsen i Fagforbundets arbeidsutvalg slår fast at Fagforbundet står sammen med organisasjonene i kampen for deres rettigheter.

Fagforbundet delte nylig erfaringer fra pandemien med polsk fagbevegelse. Det er store forskjeller mellom helsesektoren i de to landene. Begge land opplevde imidlertid at de hadde mye å lære av hverandre.

Det er riktig å reformere, men ikke avvikle, strømmarkedet, sier landsstyret i en uttalelse. Markedssystemet må endres for å få ned strømprisene og trygge forsyningssikkerheten i Norge.