Vi må dele på oppgavene
Hvis vi skal gjøre offentlige tjenester så gode som mulig, er vi helt avhengig av å fordele oppgavene mellom folk på en god måte.
12.12.2022
Sist oppdatert: 16.02.2023
Vi må bruke hele laget for å opprettholde kvaliteten i velferdstjenestene. Da må det være tillit mellom profesjonene.
Det må jobbes planmessig med oppgavedeling ved å kartlegge oppgaver og tilgjengelig kompetanse.
Bedre oppgavedeling gjør tjenestene mer robuste. Å ha flere medarbeidere å spille på for å løse en oppgave er alltid en gode.
Det handler ikke kun om kompetansepåfyll til enkelte yrkesgrupper eller fagpersoner, men å i større grad benytte den kompetansen som flere ansatte allerede innehar.
Løsninga på bemanningsmangelen i helse
De siste 20 åra har det blitt 40.000 flere over 80 år i Norge. Fra 2020 til 2040 er det ventet å bli 250.000 flere. Det skaper store utfordringer for bemanninga i helsesektoren.
I februar 2023 la Helsepersonellkommisjonen fram en rapport der de foreslår bedre oppgavedeling mellom yrkene som en av flere løsninger. Dette har Fagforbundet jobba for i flere år.
Bedre oppgavedeling innebærer for eksempel at sykepleiere kan overta oppgaver som leger gjør, og at helsefagarbeidere og helsesekretærer kan gjøre ting som sykepleiere gjør i dag.
En spesialrapport, laget på oppdrag fra arbeidstakerorganisasjonene Fagforbundet og Delta og arbeidsgiverforeningen Spekter, viser at det allerede foregår 29 ulike prosjekter med oppgavedeling på forskjellige sykehus.
Slik konkluderer rapporten:
«De fleste opplever at ny oppgavedeling utelukkende gir gevinster, i form av bedre utnyttelse av personell og økt jobbtilfredshet»
Suksessfaktorene
I rapporten identifiseres seks suksessfaktorer for bedre oppgavedeling:
- Lederforankring
- Satsing på lærlinger
- Kartlegging av oppgaver, ansvarsfordeling og roller
- Informasjon og holdningsarbeid
- Opplæring, kompetanseutvikling og videreutdanning
- Økonomiske rammer
Se opptak av lanseringsseminaret under.