Streiker for en god og rettferdig pensjon

Står på: Streikevakter ved Teisentoppen barnehage i Oslo.

Står på: Streikevakter ved Teisentoppen barnehage i Oslo. (Foto: Madeleine Schultz / Fagforbundet)

Natt til torsdag 16. februar ble det klart at meklinga for Fagforbundets medlemmer i private barnehager i NHO ikke førte fram. Dermed gikk 42 Fagforbundet-medlemmer ut i streik. Det gjelder et lite tariffområde, men de kjemper for en stor sak.

20.02.2023 av Geirmund Jor
Sist oppdatert: 28.02.2023

Fagforbundet krever de samme pensjonsvilkåra som er vanlig i kommunale og andre private barnehager.

Krever lik pensjon som alle andre i barnehagesektoren

– Dette er en streik for rettferdighet. Barnehageansatte er på ingen måte blant lønnsvinnerne i Norge. Nå vil arbeidsgiver nekte oss den samme pensjonen som alle andre i barnehagesektoren har, sier Fagforbundets forhandlingsleder Anne Green Nilsen.
– Arbeidsgiverne hevder at vi ikke vet hva vi snakker om og at de har tilbudt en bedre ordning. Snakk om sludder. Selvfølgelig veit vi hva vi gjør, og det er store beløp det er snakk om. For en forholdsvis ung kvinne kan forskjellen på vårt krav og arbeidsgivers tilbud utgjøre mellom 200 000 kroner og 300 000 kroner i løpet av pensjonisttida, sier hun.
Regnestykket bygger på en rekke forutsetninger som du finner på Fagforbundets nettsider.

En bransje – lik ordning

NHO 590 er det minste tariffområdet i privat barnehagesektor. Fra før av har PBL, Norlandiabarnehagene og FUS kommet fram til avtaler om ordningen som mange kaller «barnehagepensjon».
– Sjølsagt skal pensjonen være livsvarig og kjønnsnøytral i denne avtalen også. Kvinner lever lenger, og derfor må det spares et høyere beløp for kvinnene for å sikre dem en like god pensjon som menn og som varer livet ut for alle. Det er mulig i barnehagepensjon, men ikke mulig i en innskuddspensjon, som er det arbeidsgiver tilbyr, sier Green Nilsen.

Dekkes av det offentlige

– Pensjonen vi ber om blir dekket av tilskudd fra det offentlige, og vi lurer på: Når alle andre barnehager kan tåle å gi de ansatte en slik pensjon, hvorfor kan ikke NHO-barnehagene det?
Det har vært viktig for Fagforbundet å få på plass en barnehagepensjon også i NHO for å ikke undergrave pensjonsordningene i hele sektoren.
– Sånn sett er dette området siste skanse for oss når det gjelder å få innført en kjønnsnøytral og livsvarig pensjonsordning for alle ansatte i privat barnehagesektor, sier Green Nilsen.

Disse er i streik

Konflikten i dette oppgjøret trappes opp i løpet av streiken. I skrivende stund er fem barnehager ute i konflikt, men allerede nå har Fagforbundet varslet opptrapping. For å finne en oppdatert liste over hvem som er i konflikt, se Fagforbundets nettsider.
Lønnsoppgjøret i avtaleområde NHO 590 er en del av 2022-oppgjørene. Etter flere runder med forhandlinger hvor partene sto langt fra hverandre i pensjonsspørsmålet, gikk det videre til mekling og streik.