Trøbbel for Helseplattformen

Illustrasjonsfoto

Illustrasjonsfoto (Foto: Jan Lillehamre / Fagforbundet)

St. Olavs hospital har hatt store problemer etter innføringen av Helseplattformen i fjor høst - og mener datasystemet har gitt minst 250 millioner kroner i ekstrakostnader bare fra 12.november og til nyttår i år. I tillegg krever Helsetilsynet strakstiltak for å få tjenestene opp på et forsvarlig nivå.

23.02.2023 av Christian Danielsen
Sist oppdatert: 23.02.2023

St. Olavs hospital  har forventet at de får kompensert tap knyttet til Helseplattformen av sin eier, Helse Midt-Norge. Slik blir det neppe, skriver Adresseavisen.

Det regionale helseforetaket trekker nemlig anslaget i tvil - og legger opp til å gi sykehuset «bare» 90 millioner kroner i kompensasjon. Det opprører tillitsvalgte ved sykehuset.

– Jeg synes det er noe merkelig at man opererer med ulik virkelighetsoppfatning av situasjonen. Når administrasjonen ved Helse Midt-Norge velger å bruke andre tall enn våre, er jeg bekymret for at styret blir feilinformert og tar sine beslutninger på feil grunnlag, sier hovedtillitsvalgt John Olav Berdahl fra Fagforbundet ved sykehuset til Adresseavisen.

Tilsynet krever tiltak

Helsetilsynet mener Helseplattformens mangler går ut over sykehusets evne til å gi forsvarlig helsehjelp. Det kommer fram i en foreløpig rapport fra Helsetilsynet, som NRK har fått tilgang til.

Ifølge rapporten mener Helsetilsynet at utfordringene truer pasientsikkerheten ved både St. Olavs og virksomhetene sykehuset utveksler informasjon med. Helsetilsynet ber om at lederne ved St. Olavs hospital kommer med en tilbakemelding på rapporten innen 1. mars.

Journaler låses

Helseplattformen gjør at journaler låser seg, noe som har skapt problemer for blodoverføring, skriver Dagens Medisin.

Journalene låses når administrativt personale skal legge inn informasjon. Det skaper svært uheldige situasjoner. Blod kan ikke gis før det er ordinert i journalen, som kan være låst for redigering av andre ansatte som er inne i samme journal. I slike tilfeller har det vært gitt katastrofeblod hvis situasjonen tilsa behov for akutt transfusjon. Monica Jernberg Engstrøm er overlege ved Kirurgisk klinikk ved St Olavs hospital.  Hun forteller at hun og hennes kolleger strever voldsomt i hverdagen.

– Jeg synes arbeidshverdagen har blitt forferdelig. Jeg har stor arbeidskapasitet og er glad i jobben min, men jeg er sliten, sier Engstrøm til Dagens Medisin.