Til hovedinnhold

Stolt bussfører

Ghenet Tekle er bussfører og sekretær i Bussklubben i Oslo Sporveier Arbeiderforening

Ghenet Tekle er bussfører og sekretær i Bussklubben i Oslo Sporveier Arbeiderforening (Foto: Ghenet Tekle)

18. mars er bussførerdagen.

17.03.2023 av Martin Halsos
Sist oppdatert: 17.03.2023

På lørdag markeres bussførerdagen i Oslo. Vi har intervjuet bussfører Ghenet Tekle  om jobben hun har i anledning dagen.

- Opprinnelig er jeg utdannet regnskapsfører og har nå vært yrkessjåfør i to år. Jeg har vært medlem av Oslo Sporveiers Arbeiderforening Fagforbundet i nesten to år og fra februar i år har jeg vært sekretær i bussklubben. På bussførerdagen skal jeg dele ut boller og kaffe fra klokka åtte til elleve på dagen. Møt oss på Helsfyr og Jernkroken ved Furuseth.

Samfunnsnyttig arbeid

- Jeg ble bussfører, fordi det er samfunnsnyttig arbeid. Det er en jobb hvor ingen dag er lik. Jeg møter på nye mennesker og nye utfordringer hele tiden. Det bringer litt spenning i hverdagen. Det beste med jobben er å ha muligheten til å være sosial og omgås med ulike personer. Samtidig føler jeg på en stolthet, fordi jeg er kvinne i et yrke som hovedsakelig er dominert av menn.

Sikkerheten i førersetet må bli bedre

- Det er likevel noe som kan bli mye bedre med jobben. Det er sikkerheten for oss sjåfører. Beskyttelsen vi førere har må forbedres både foran og bak i bussen.

Om bussførerdagen

Den 18. mars 1662 startet verdens første kjente rutekjøring med hest og kjerre i Frankrike. I 2009 ble 18. mars etablert som den internasjonale bussførerdagen - «Bus Driver Appreciation Day» -  i Seattle.

Norsk rutebilhistorie har sin begynnelse på slutten av 1800-tallet med karjol og såkalt omnibus, som var en vogn trukket av hester. Norges første ordinære bussrute med motordrevet kjøretøy gikk i Møre og Romsdal i 1908, fra Molde i nordøstlig retning til Batnfjordsøra. (Kilde: Bussmagasinet og Wikipedia).

Relaterte artikler:

;
Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?